Foto's van mooie treinen!

               

(home)

SSN STOOMLOK 01 1075 (ex DB)

SSN lok 01 1075 behoort tot mijn meest favoriete locomotief ooit, ondanks vele andere pronkstukken die nog bestaan, zoals bijv.  de NS 6317, de DR 18 201, de DB 10 001, en nog wel een paar. Maar toch, die 01 1075 blijft voor mij eigenlijk altijd nummer één.  Dat is mooi, want deze lok rijdt in Nederland!

In het verleden zijn deze loks ingezet voor de Holland-Skandinavie Expres tussen Osnabrück en Hamburg. 

(onze trein naar mijn oma in Rostock - Warnemünde)  Dus misschien heeft de 01 1075 mij in de 60er jaren wel eens onze trein naar Hamburg gereden, op weg naar mijn oma!

De 01 1075 met max. snelheid van 140 km/h is de snelste stoomlocomotief in Nederland. 

Maar ook voor een Duitse lok is het een recordhouder, samen met de 03 1010 is de 01 1075 de snelste bedrijfsvaardige Duitse kolengstookte stoomlokomotief!

 

Ook blijft het verhaal leuk hoe de 01 ooit bij de SSN is gekomen: Eén van de oprichters van de SSN was al bezig met de aanschaf van de 23 023. Deze zou op eigen kracht naar Rotterdam rijden, via Rheine. Toe zei een bevriende andere mede SSN-oprichter: "Kom je langs Rheine? Neem voor mij dan een 01.10 mee alstjeblieft! Zoek maar en beetje goeie uit!" en zo reden beide loks (23er onder stoom, 01 gesleept) van Rheine naar het Marconipein in Rotterdam......

Voor het verdere komplete verhaal, Zie SSN Website

 

De 01 stond op het depot Crooswijk altijd vèr achteraan tussen de veilingloodsen.

 

 

Een heel enkele keer werd de lok van z'n plek gerold, in dit geval om de 41 105 goed te testen, voordat de testrit van de 41er op hoofdlijn zou plaatsvinden. 

De 01 1075 is op het depot Crooswijk aan één kant gestraald en geschilderd. De reden daarvan is dat de 01 daarna één keer "buiten" is geweest. De lok stond een paar dagen samen met ons filmrijtuig (Stalen D) op station Den Haag HS met de geschilderde kant langs het perron. Wij mochten tijdens een of ander spoor- evenementje promotie maken voor de SSN. 

(Zouden daar nog foto's van zijn?? Ik was daar niet bij, het was niet in een weekend). 

Vandaar dat de lok er in ieder geval zo netjes uitziet op de foto's links.

 

In de reportage SSN loks op deze site méér foto's van depot Crooswijk.

Hier staat de 01 1075 vóór de restauratie op het emplacement Spaanse Polder

 

Jaar 1981 of 1982

 

De SSN is nog maar nèt verhuisd hierheen.

 

Met de mooiste stam rijtuigen de de SSN ooit heeft gehad! 6 Plan K rijtuigen.

 

Net als in Rheine, gebroederlijk naast elkaar; 41 105 en 01 1075

 

 

 

In de vrije ruimte bleef je fotograferen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit had de mooiste museumtrein van Nederland moeten zijn

 

 

 

 

 

Helaas is dat nooit gebeurd.

 

 

 

De SSN heeft later de Belgische K1A ruituigen aangeschaft. Deze zijn lichter, eenvoudiger en goedkoper te exploiteren dan de plan K's, dus begrijpelijke keuze, maar wel héél jammer. 

 

 

 

 

De RD 7659 heeft nog wel enige jaren bij de SSN gereden. Thans bevindt dit rijtuig zich in het spoorwegmuseum.

Daarnaast is de VSM is de enige club die nog een aantal bolkoprijtuigen heeft. (Plan D / Plan K) maar niet in rijdende staat

De mooie 01 zal nooit meer rijden! Dachten wij SSN-ers, om toch het mijmeren van een bedrijfsvaardige 01 1075 te beleven stookten wij een lappenvuurtje in de rookkast in een stalen bak op de blaasmond. Hoe gefustreerd kan je zijn in 1981! En hoe gelukkig kan je zijn in 1991, als de 
01 1075 weer echt rijdt!!!

Die mooie 01 zal nooit meer rijden! Dachten wij SSN-ers. Om toch het mijmeren van een bedrijfsvaardige          01 1075 te beleven, stookten wij een lappenvuurtje in de rookkast (in een stalen bak op de blaasmond).

 Hoe gefrustreerd kon je zijn in 1981! En hoe gelukkig kon je zijn in 1991, als de 
01 1075 weer echt rijdt!!!

 

De eerste ritten na de restauratie in Meiningen in 1991 waren op de Hoekse Lijn, dit waren proefritten, ook o.a. voor het SSN locprsoneel. Kan me voorstellen dat je deze lok eerst wilt uitproberen. Hoe rijdt die? Maakt die goed stoom? Oefenen om zo'n gigantisch roosteroppervlak te stoken! enz. enz.

Het ongelofelijke gebeurde dus in 1991, De 01 1075 rijdt weer!!!

 

 

 

 

 

 

 

In 1993 was het wel echt!!! In Station Schiedam loopt de 01 1075 met de SSN trein op spectaculaire wijze het station binnen, op weg naar Thüringen.

Net als de NVBS trein 20 jaar eerder, weer een 01.10 door Schiedam met veel spektakel, nu is het de SSN die ons dit trakteert. 

 

 

 

 

 

Onder de kap nog vol stoom op de cilinders, daarna toch nog remmen!  Dat is nog eens een binnenkomst in Schiedam!

Naar Thüringen in 1993; onder de kap van Schiedam nog met volle stoom op de cilinders, toch stopte de zeer lange trein in Schiedam, met de lok helemaal aan het eind van het perron!

De lok kwam zelfs buiten het perron tot stilstand  vanwege de lange trein.

De laatste Colonia express reed op 31-5-1991 met de SSN lok 01 1075, hier vlak voor vertrek in Hoek van Holland.

 

 

 

Dit was ook gelijk de allerlaatste D-trein die aankwam in Hoek van Holland!

De Colonia Express getrokken door SSN lok 01 1075 op 31-5-1991

 

 

De trein was er al af, de lok bleef nog even tegen het stootblok staan, en de belangstellenden bleven ook net zolang tot de 01 1075 ook vertrok. 

Einde van de mooie treinen in Hoek van Holland. 

Een van de eerste dagen dat de 01 1075 bedrijfsvaardig terug in Rotterdam was, na de restauratie in Meiningen. Spaansepolder 1991.

De SSN trein met 01 1075 in Amsterdam. Moet toegegeven worden, Amsterdam heeft een mooier treinstation dan Rotterdam.

Hadden wij in Rotterdam nog maar zo'n mooi station, maar de mooie trein komt in ieder geval uit Rotterdam!!

       

2005: De 01 in z'n 2e leven bij de SSN.

Na een grote opknapbeurt van de vuurkist, (zeg maar bijna vernieuwen) is de 01 1075 weer in perfecte technische staat.

Twee foto's van de 01 op de avond voor de rit naar Rheine in mei 2005.

Stoomdepot Rotterdam-Noord, de avond voor de Rheine express, Mei 2005

 

 

 

 

 

 

Op de SSN open dag dd. 8-10-2005 reed de 01 de pendeltrein naar Gouda.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gouda 8-10-2005, de pendeltrein van de SSN open dag met de 01 1075.

 

 

 

 

 

 

Terug van Gouda in het depot werd de 01 afgewisseld door de 

23 023, dd. 8-10-2005.

 

 

 

 

 

01 1075 in Beekbergen bij de VSM, Augustus 2005

Slimme zet van de SSN om de 01 te sturen naar de open dag bij de VSM,  ondanks dat deze sneltreinlok op het VSM traject nou niet bepaald z'n kunsten kan tonen, was de SSN aldaar wel met veel status vertegenwoordigd!

   

Op 8 juli 2006 reed de 01 1075 met de SSN stam naar de open dagen van de ZLSM.

Hier in het feestelijke Simpelveld.

 

 

 

 

De terugreis was langer dan gepland; er was een stremming bij Lage Zwaluwe, waardoor geen enkele trein verder kon rijden. Gelukkig stonden wij in Tilburg en niet ergens op de hoofdlijn, zodat wij uit konden stappen. Pas na anderhalf uur vertrok de trein weer. Het laatste stuk tot Rotterdam was daardoor wel sfeervoller, met ondergaande zon en flink de vaart erin!

Oktober 2010:          SSN Stoomdagen; Gouda

Een paar sfeervolle plaatjes van de 01 in de thuishaven