(home)
SSN
STOOMLOK 01 1075 (ex DB)
SSN
lok 01 1075 behoort tot mijn meest favoriete locomotief ooit, ondanks
vele andere pronkstukken die nog bestaan, zoals bijv. de NS
6317, de DR 18 201, de DB 10 001, en nog wel een paar. Maar toch, die
01 1075 blijft voor mij eigenlijk altijd nummer één. Dat is
mooi, want deze lok rijdt in Nederland!
In
het verleden zijn deze loks ingezet voor de Holland-Skandinavie Expres
tussen Osnabrück en
Hamburg.
(onze
trein naar mijn oma in Rostock - Warnemünde) Dus misschien
heeft de 01 1075 mij in de 60er jaren wel eens onze trein naar Hamburg
gereden, op weg naar mijn oma!
De
01 1075 met max. snelheid van 140 km/h is de snelste stoomlocomotief
in Nederland.
Maar
ook voor een Duitse lok is het een recordhouder, samen met de 03 1010
is de 01 1075 de snelste bedrijfsvaardige
Duitse kolengstookte stoomlokomotief!
Ook
blijft het verhaal leuk hoe de 01 ooit bij de SSN is gekomen: Eén van
de oprichters van de SSN was al bezig met de aanschaf van de 23 023.
Deze zou op eigen kracht naar Rotterdam rijden, via Rheine. Toe zei een
bevriende andere mede SSN-oprichter: "Kom je langs Rheine? Neem
voor mij dan een 01.10 mee alstjeblieft! Zoek maar en beetje goeie
uit!" en zo reden beide loks (23er onder stoom, 01 gesleept) van
Rheine naar het Marconipein in Rotterdam......
Voor
het verdere komplete verhaal, Zie
SSN Website
|
De 01 stond op het depot
Crooswijk altijd vèr achteraan tussen de veilingloodsen.
|
Een heel enkele keer werd de lok
van z'n plek gerold, in dit geval om de 41 105 goed te testen, voordat de
testrit van de 41er op hoofdlijn zou plaatsvinden.
|
De
01 1075 is op het depot Crooswijk aan één kant gestraald en geschilderd. De
reden daarvan is dat de 01 daarna één keer "buiten" is geweest. De
lok stond een paar dagen samen met ons filmrijtuig (Stalen D) op station Den
Haag HS met de geschilderde kant langs het perron. Wij mochten tijdens een of
ander spoor- evenementje promotie maken voor de SSN.
(Zouden
daar nog foto's van zijn?? Ik was daar niet bij, het was niet in een
weekend).
Vandaar
dat de lok er in ieder geval zo netjes uitziet op de foto's links.
In
de reportage SSN loks op deze site méér foto's van depot Crooswijk.
|
Hier staat de 01
1075 vóór de restauratie op het emplacement Spaanse Polder
|
Jaar 1981 of 1982
|
De SSN is nog maar nèt verhuisd
hierheen.
|
Met de mooiste stam rijtuigen de
de SSN ooit heeft gehad! 6 Plan K rijtuigen.
|
Net als in Rheine, gebroederlijk
naast elkaar; 41 105 en 01 1075
|
|
In de vrije ruimte bleef je
fotograferen!
|
|
Dit had de mooiste
museumtrein van Nederland moeten zijn
|
Helaas is dat nooit
gebeurd.
|
De SSN heeft later de Belgische
K1A ruituigen aangeschaft. Deze zijn lichter, eenvoudiger en goedkoper te
exploiteren dan de plan K's, dus begrijpelijke keuze, maar wel héél jammer.
|

De RD 7659 heeft nog
wel enige jaren bij de SSN gereden. Thans bevindt dit rijtuig zich
in het spoorwegmuseum.
Daarnaast is de VSM
is de enige club die nog een aantal bolkoprijtuigen heeft. (Plan D
/ Plan K) maar niet in rijdende staat
|
Die mooie 01 zal nooit meer rijden! Dachten wij
SSN-ers. Om toch het mijmeren van een bedrijfsvaardige
01 1075 te beleven, stookten wij een lappenvuurtje in de rookkast (in een stalen bak op de
blaasmond).
Hoe gefrustreerd kon je zijn in 1981! En hoe gelukkig kon je zijn in 1991, als de
01 1075 weer echt rijdt!!!
|
Het ongelofelijke gebeurde dus in 1991, De
01 1075 rijdt weer!!!
|
Net als de NVBS trein 20 jaar eerder, weer een
01.10 door Schiedam met veel spektakel, nu is het de SSN die ons dit trakteert.
|
Onder de kap nog vol stoom op de
cilinders, daarna toch nog remmen! Dat is nog eens een binnenkomst
in Schiedam!
De lok kwam zelfs buiten het perron tot
stilstand vanwege de lange trein.
|
De laatste Colonia express reed op 31-5-1991 met de SSN lok 01 1075, hier vlak voor vertrek in Hoek van Holland.
|
Dit was ook gelijk de allerlaatste D-trein die
aankwam in Hoek van Holland!
De Colonia Express getrokken door SSN lok 01 1075 op
31-5-1991
|
De trein was er al af, de lok bleef nog even tegen het stootblok staan, en de belangstellenden bleven ook net zolang tot de 01 1075 ook vertrok.
Einde van de mooie treinen in Hoek van Holland.
|
Een van de eerste dagen dat de 01 1075 bedrijfsvaardig terug in Rotterdam was, na de restauratie in
Meiningen. Spaansepolder 1991.
|
De SSN trein met 01 1075 in Amsterdam. Moet toegegeven worden, Amsterdam heeft een mooier treinstation
dan Rotterdam.
|
Hadden wij in Rotterdam nog maar zo'n mooi station, maar de mooie trein komt in ieder geval uit Rotterdam!!
|
|
|
|
|
|
|
2005: De 01 in z'n 2e leven bij de
SSN.
Na een grote opknapbeurt van de vuurkist, (zeg
maar bijna vernieuwen) is de 01 1075 weer in perfecte technische staat.
Twee foto's van de 01 op de avond voor de rit naar
Rheine in mei 2005.
|
Op de SSN open dag dd. 8-10-2005 reed de 01 de pendeltrein naar Gouda.
|
Gouda 8-10-2005, de pendeltrein van de SSN open dag met de 01 1075.
|
Terug van Gouda in het depot werd de 01 afgewisseld door de
23 023,
dd. 8-10-2005.
|
Slimme zet van de SSN om de 01 te sturen naar de open dag bij
de VSM, ondanks dat deze sneltreinlok op het VSM traject nou niet
bepaald z'n kunsten kan tonen, was de SSN aldaar wel met veel status
vertegenwoordigd!
|
|
|
Op 8 juli 2006 reed de 01 1075 met de SSN stam
naar de open dagen van de ZLSM.
Hier in het feestelijke
Simpelveld.
|
|
De terugreis was langer dan
gepland; er was een stremming bij Lage Zwaluwe, waardoor geen enkele trein
verder kon rijden. Gelukkig stonden wij in Tilburg en niet ergens op de
hoofdlijn, zodat wij uit konden stappen. Pas na anderhalf uur vertrok de trein
weer. Het laatste stuk tot Rotterdam was daardoor wel sfeervoller, met
ondergaande zon en flink de vaart erin!
|
Oktober 2010:
SSN Stoomdagen; Gouda
|
Een paar sfeervolle
plaatjes van de 01 in de thuishaven |
|
|
|
|
|
|