Foto's van mooie treinen uit de DDR!

      Treinen in of afkomstig uit de DDR!

(home)

     

Bovenstaande foto's bewijzen dat je als treinengek gewoon geboren wordt! 

Ik had niemand in de familie die ook van treinen hield, ik was de enige die van peuter af aan altijd al naar treintjes keek!

Foto links: op familiebezoek, nog in West Duitsland, bij een treinenwinkel in Münster.

Foto rechts: later die vakantie, wél in de DDR - Warnemünde, jaar 1967. 

Meest rechts: een te donkere opname - nooit afgedrukt, digitaal iets opgelapt. Geen al te beste foto, maar wel zeldzaam, ik poseerde met een toen gloednieuwe DDR V100 (eigenlijk jammer, elke andere trein was vast een stoomlok geweest, misschien wel een 62er! Een V100 was niet zo bijzonder, die rijden nu nog, zelfs hier in Nederland!) 

Achter het hek is verboden toegang, daar had je de doorgang naar de veerbootkade van het veer naar Denemarken. De DDR grens was feitelijk achter dus achter dat hek!

Mijn eerste treinenfoto!

Mijn allereerste foto van een stoomlokomotief heb ik als kind gemaakt in Rostock HBF, tijdens de zomervakantie in 1974.

Een 50.00 (te weten de 50-0004) rijdt achteruit naar het BW Rostock.

(In die jaren had ik nog héél wat meer interessante lokseries kunnen fotograferen. Maar voor mij zagen alle

stoomloks er in die tijd echter vrijwel hetzelfde uit en knipte ik met de camera van mijn vader de eerste de beste).

 

Eind 70er jaren:

Onderstaand meer foto's uit de oude doos eind 70er jaren in en om Rostock en Warnemünde.

 

Zomer 1978, 'S avonds vertrok elke avond vanuit Warnemünde- Werftbahnhof een goederentrein met een 44-er.

 

 

 

 

 

 

 

 

Prachtig plaatje, branders vol aan, veiligheidsventielen stonden te brommen, en dan.... was mijn filmpje net vol! Vandaar de lelijke oranje vlek! 

snel filmpje wisselen...

De veiligheidsventielen van de 44-er gingen vervolgens een paar keer flink  afblazen.           Geen foto gemaakt  natuurlijk! Ik zat m'n filmpje te verwisselen!!

 

Ik had daarna een stuk langs het spoor afgelopen om een mooi plekje te zoeken.

Het het sein ging op veilig, de machinist floot een keer flink, en helemaal vol enthousiasme verwachtte ik een spectaculair vertrek,

 

 

 

 

 maar de lange goederentrein reed  heel rustig uit Warnemunde- werftbahnhof weg, richting Rostock.

Misschien was dit wel de 44 1593? Ik weet het helaas niet.

(De 44 1593 is nu bij de VSM en komt, naar ik gehoord heb, wél ergens uit de omgeving van Rostock)

 

 

 

De volgende dag wachtte ik de trein op in het S-bahn station Lütten Klein.  

 

Dit was in ieder geval niet de latere VSM lok, maar de 

44 0620-3

 

     

Vanaf de brede overweg vlak voor het BW Rostock kon je in 1978 op het terrein van het BW kijken. Daar stond een 03 (later ontdekte ik via internet dat het de 03 2058 was) Deze stond op het BW onder stoom als Heizlok.

 

 

De avond-personentrein naar Wismar reed in 1978 elke dag met een stoomlok. Hier komt de oliegestookte 50 5015 uit het BW, rijdt door het station naar z'n trein.

 

 

De kolengestookte 

50 3642 reed een dag later de avond- personentrein naar Wismar

(Lok 50 3642 schijnt nog ergens te bestaan, volgens internet op een Lokfriedhof of zo iets!) te Falkenberg?

 

 

Ik ben snel het station uitgelopen om de trein aan de noordzijde van Rostock HBF te fotograferen waar de lijnen splitsen spitsing  Warnemünde - en Bad Doberan, Door de regen was het plaatje echter minder mooi dan verwacht.

 

 

 

 

 

In Bad Doberan de volgende dag een grote verrassing: De middag- trein van Rostock naar Wismar met de  50 5015!!  Normaliter reed deze trein meestal al lang met dieselloks van de serie 110

 

 

Dit plaatje voert rechtstreeks terug naar de tijd dat ik als kind "die Dampfloks" in Rostock HBF beleefde! Ik stond aan de andere kant van het station, en zag aan de andere kant een goederentrein met een 50-er binnenkomen, ik snelde vervolgens naar de andere kant van het station en was eigenlijk te laat! Maar de foto geeft juist exact de sfeer weer hoe het daar toen was! 

Rechts is net de S-bahn uit Warnemünde aangekomen met veel reizigers. Drukte rond de stoomlok, terwijl niemand daar oog voor had!  (ja, behalve ik dus!)

De 50-er was onderweg naar Rostock-Bramow, een goederenstation een paar kilometer richting Warnemünde.  Zomer 1978.

Aan het eind van het perron had ik nog geluk, de trein stopte voor een sein.

Zo kon ik toch nog de stoomlok dichterbij bekijken en fotograferen, en het vertrek meemaken!

 

Laatste dag nog even naar Bad Doberan.... Ik had alleen de pocketcamera van mijn vader mee.

Dit was pas echt balen!  Ik was in Bad Doberan om nog één keer de Molli te zien. Daar had ik al zat mooie foto's van. Dus de goede camera niet mee...

Komt er plotseling een kolengestookte 50er aanrijden!

Lok 50 3685-0 is bewaard gebleven, 

zie Hier

Elke foto met een stoomlok in orginele dienst is nu toch wel uniek aan het worden, daarom hierbij toch maar de scans van de negatieven getoond!

 

 

Maar met beter scannen en wat bewerken kunnen de foto's toch nog een beetje opgepimpt worden!

BW Rostock 1984, het einde van de stoom nadert.

Vanaf de brede overweg kon ik door het hek één van de laatste rijdende stoomloks fotograferen. 

Lok 50 0063 bij het waternemen.

 

 Achteraan op het BW stonden een paar "Heizloks"

 

 

Te weten een 50.40, de 01 502 en nog een andere 01.5, en een 41-er. 

 

 

         

De 01 502 is er helaas niet meer. Als SSN-er zou je 'm zo aan willen koppelen, en 'm naar Rotterdam noord willen slepen!

 

Hieronder de 01 502 in trotsere tijden: (Hamburg Altona)

 

 

Deze foto's:  verzameling 

Jan Groenendaal

 

De 41er Heizlok stond onder stoom. Zwaar verboden terrein natuurlijk, zeker voor een westerling, (ook al liggen mijn roots daar in de buurt) maar ik ben gelukkig niet betrapt!

 

 

Het kan echter ook legaal! Dankzij een goede kennis uit Rostock, een goede bekende bij de spoorwegmensen uit Rostock, mocht ik met hem het depot bezoeken! 

 

Ik kon m'n vreugde niet op! Ik moest alleen wel verbergen dat ik uit het westen kwam, om problemen voor mijn kennis te voorkomen!

 

 

De 50 0065 was een van de laatste stoomloks die in in 1984 in Rostock nog echt in bedrijf heb gezien! De lok werd gedraaid en verzorgd.

 

 

In de lokloods stond nog een 03 (2cyl.) en nog een 50er, ik weet niet welke. De 03 was bedrijfsvaardig, en werd mogelijk een van de toekomstige Traditionsloks. (Misschien de 03 2204?)

 

 

Een laatste keer reed de 50 0065 nog even door Rostock HBF. 1984; stoom is nu echt zo goed als voorbij in en om Rostock!

Hier zijn wat platjes te zien die ik eerst afgewezen had. Maar zoals eerder vermeld, Foto's van stoomloks in orginele dienst blijven boeien, en worden toch unieker naarmate de tijd verstrijkt.

 

50 0015 (50 5015)

 

50 5015

50 0065

50 0065

50 0065

50 0065

 

50 3685 in Bad Doberan

Deze lok is er nog!

Kijk hier.

01 502

50 40??

         
Op een zomeravond in de buurt van Halle in 1982, lok 50 3656 met goederentrein

In 1982 met een paar mede-SSN-ers naar de DDR, in de omgeving van Halle.

Het gerucht ging dat er dagelijks  een 41-er daar voor de personentrein reed. Helaas kwam de trein met een diesellok.

Toen we teleurgesteld in de auto wilden stappen kwam deze    50 3656 (met tender van een 50.40 of 23.10)

omgeving Halle 1982

Een stuk verderop stopte de trein, konden we er toch nog een plaatje van knippen!

 

 

 

 

 

Ook E lok serie E77 reed die dag in 1982 t.b.v. de

Een 'Sonderzug' reed de volgende dag, allereerst met een historische e-lok

 

 

 

 

 

Loc 74 1230 tijdens een 'Sonderfahrt', omgeving Halle 1982

Daarna werd de 74 1230 aangekoppeld

Loc 74 1230 tijdens een 'Sonderfahrt', omgeving Halle 1982

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Loc 74 1230 tijdens een 'Sonderfahrt', omgeving Halle 1982

Maar het ging ons voornamelijk om de      

03 1010, net van oliestook op kolenstook omgebouwd!

 

De grote publiekstrekker tijdens de Sonderfahrt was de 03 1010, toen net op kolenstook omgebouwd

In de verte hoorden we al van tevoren het blazende geroffel van de driecilinder 03 die dik boven de 100km/h kort daarna de overweg passeerde!

   
Vroeg in de ochtend vertrekt de 41 1303 in de buurt van Halle met een trein in 1982

De dag erna nog even 's morgens heel vroeg een trein fotograferen, "er zou dagelijks een 41-er voor de eerste trein rijden"! Het gerucht werd waarheid!

 

 

Het plaatje "van achteren" is bijna nog sfeervoller!  De 41 1303 in de stille vroege ochtend in de zomer van 1982

 

 

omgeving Halle 1982

Uiteraard gingen we achter de trein aan.

 

 

 

 

omgeving Halle 1982

Een greep uit de opnamen die ik van de achtervolging heb gemaakt.

 

 

 

 

omgeving Halle 1982

Hier krijg je natuurlijk nooit genoeg van, keer op keer knipten we de trein, waar we er maar bij konden komen!

 

omgeving Halle 1982

Totdat de trein op z'n eindbestemming was. (Köthen)

 

 

 

 

 
De 03 1010 reed in 1989 in Nederland t.g.v. 150 jaar spoorwegen in Nederland. Hier de passage bij de Delfshavense Schiebruggen.

De superlok 03 1010 was in 1989 zowaar in Nederland

 

 

De nieuwe brug ligt er reeds achter, maar de oude baan is nog in gebruik, Delfshavense Schiebruggen in 1989.

Prachtige passage bij de oude Delfshavense Schiebruggen.

Ik kon precies in de pauze (Ik werkte toen bij Van Nelle) deze foto's maken!

 

 

 

 

Bäderbahn Molli van Bad Doberan naar Kühlungsborn aan de Oostzee.

Bad Doberan smalspoorlijn 'Molli' in 1990 geen DDR meer, maar nog wel Deutsche Reichsbahn.

Het mooiste stuk is door de historische straten van Bad Doberan, 1990

Het mooiste stuk is door de historische straten van Bad Doberan, 1990

 

 

Trein uit Kühlungsborn aan de Oostzee komt Bad Doberan binnen, 1990

Bad Doberan in 1995. Op een trieste dag kwam een trein uit Rostock aangereden,

 

 

koud, nat, ongezellig....niets aan! Behalve dan deze stoere diesellok en de nog mooie oude entourage van dit station Bad Doberan...

 

 

Totdat daar ineens aan de andere kant van het perron de Molli stoomtrein binnenkwam. De Molli reed gewoon die dag

Er ontstond ineens een heerlijk sfeertje op het station! 

 

Klaar voor de terugreis naar Kühlungsborn...

Zo gaf mij deze trieste dag, als treinliefhebber  toch ineens een sfeervol en blij gevoel!

De 099 nummering was volgens mij trouwens héél erg tijdelijk!

 

De verdwijntruck in Bad Doberan! Zoek de verschillen.

Links de foto zoals die genomen is in augustus 2008,

Rechts de bewerkte foto zoals ik 'm eigenlijk wilde opnemen.

   

 


De 01 204 in de DDR tijd eind 70-er jaren

Deze oude plaatjes kreeg ik van mijn goede kennis destijds uit Rostock. De typische Orwo kleuren van DDR makelij - diafilm zijn duidelijk te zien!

(Foto's Peter Dreydoppel - verzameling Jan Groenendaal)

 

De beroemde 01 204 op weg naar Rostock in DDR tijd, 70er jaren. (foto: P. Dreydoppel - verz. J. Groenendaal)

 

 

Rostock HBF, lok 01 204 in de 70er jaren. (Foto: P. Dreydoppel, verz. J. Groenendaal)

 

 

De 01 204 vertrekt met trein richting Wismar, Rostock HBF 70er jaren. (Foto: P. Dreydoppel, verz. J. Groenendaal)

 

 

Lok 01 204 in BW Rostock 70er jaren. (Foto: P. Dreydoppel, verz. J. Groenendaal)

 


En dan tenslotte de bizarre 18 201, snelste bedrijfsvaardige stoomlok ter wereld (foto's t.t.v. de Deutsche Reichsbahn-tijd)
Ter gelegenheid van een NVBS evenement begin 90er jaren te Amsterdam West

's Avonds op het terrein in Asterdam West stonden de loks opgsteld voor de nacht, w.o. dus ook de 18 201.

's Avonds op het terrein in Amsterdam West stonden de museumloks opgsteld voor de nacht, w.o. dus ook de 18 201.

Wieltjes... 2,3meter, goed voor 180 km/h!

Wieltjes... 2,3meter, goed voor 180 km/h!

De echte mannen van de grootste stoomlok 18 201 op lokje 'Wielewaal' van de SWZ!! Prachtige combinatie, zij hadden daar zelf ook absoluut plezier mee.

De echte machinisten en stokers van de grootste stoomlok  18 201 op het kleinste  lokje 'Wielewaal' van de SWZ!! Prachtige combinatie, zij genoten ook zichtbaar!

De 18 201 was in 1985 ook uit de DDR op bezoek 'drüben im Westen' Nürnberg tijdens het spoorjubileum.

De 18 201 uit de DDR was in 1985 ook op bezoek 'drüben im Westen', te wetenin  Nürnberg tijdens het spoorjubileum.