Foto's van mooie treinen!

                            Diverse stoomloks in actie

Alsdorf, Grube Anna en Kokswerke, 

Vlak bij Heerlen was in de 80er jaren nog stoom in originele dienst te zien!!

Net over de grens in Zuid Limburg 
was in 1982 nog "echte stoom" te zien. 
Bij 'Grube Anna' in Alsdorf reden in 1982 nog stoomlokjes in de rangeerdienst 
om de cokes-treinen samen te stellen. 
De kunst was om zo veel mogelijk stoomloks op één foto te krijgen!

Gewonnen! Drie loks op één foto! Alsdorf 1982

 

 

 

 

 

 

 

Aan de andere kant van het terrein was de overweg, daar reden iets minder treinen, maar wel mooie foto punten.

 

 

 

 

Alsdorf 1982

 

 

 

 

 

 

 

Alsdorf 1982

Pas auf, daß die Bergwerkspolizei nicht kommt! Riep de machinist.

Ik was blijkbaar te ver  het bedrijfsterrein opgelopen!

Alsdorf 1982

De "arme" Anna 11! Het lot van deze machine is zeer  ongewis. Thans nog bij de STAR, maar helemaal uit elkaar en zonder ketel! De lok moet daar weg. Mogelijk dat niemand 'm kan of wil kopen...

 

Alsdorf 1981 met V100-en op de voorgrond.

Op de achtergrond het vuur van de cokes-oven, vuur en stoom bij de 'Eschweiler Bergwerks Verein' in Alsdorf 1982

Sfeerplaatjes in zwart wit. Lok Anna 12        Alsdorf 1981

 

 

De heerlijke oude industriesfeer in Alsdorf van vroeger was er toen nog volop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

Denkmallok 44 1085 in de buurt van Keulen

In 1979 stond in de buurt van Stolberg (Keulen) de 44 1085 als Denkmal-lok

De lok is zeer recentelijk naar de VSM gebracht. De VSM gaat de lok als niet bedrijfsvaardig museumobject gebruiken!!

Zie onder info over de lok nu in Beekbergen NL!

   

Het jubileumjaar 1985, Nürnberg en omgeving

Er was bij de DB van 1978 tot 1985 een absoluut verbod op het rijden met stoomlokomotieven. Toen het 150 jarige spoorwergjubileum in Duitsland naderde en gevierd moest worden, veranderde dat definitief. De DB organiseerde zelf stoomritten met de loks 01 1100, 50 622, 23 105, 86 457

01 1100 tijdens spoorwegjubileum 1985, op weg naar Nürnberg (bij Velden)

01 1100 in 1985 uit Nürnberg, richting Bayreuth

 

Stoomrit met museumlok 23 105 van Nürnberg naar Amberg (Hartmanshof)in jubileumjaar 1985..

23 105 bijna 15 jaar later, geen jubileum meer, maar nog steeds rijden er stoomloks op DB sporen. Wertheim 1998 (bij Würzburg).

 

Prachtige modelbaan van.....NEE, dit is de 50 622 richting Amberg in het spoor-jubileumjaar 1985!

Nog zo'n typisch Duits plaatje, lok 50 622 in jubileumjaar 1985 vlak voor Hersbruck.

 

De 50 622 met spoorwegjubileumtrein bij Amberg (1985)

 

50 622 van Bayreuth naar Nürnberg in 1985

 

De 86 457 richting Amberg in het duitse spoor-jubileumjaar 1985!

 

Stijlvol treintje met 01 1100 + Schürzen- wagen in jubileumjaar 1985 bij Nürnberg.

 

Een jaar later, 1986, had de DB de smaak te pakken en reden de stoomloks gewoon wéér!  Nu zelfs verder de Schiefe Ebene op (Neuenmarkt-Wirsberg - Marktschorgast).

23 105 bij Verden.

Ook in 1986.

 

Sauerland en Eifel:

Stoomrit met museumlok 38 1772 in het Sauerland in 1982.

In de buurt van Anröchte / Erwitte.

 

De rit ging over een particulier spoorwegtraject, bij de DB heerste nog het beruchte 'Dampfverbot', Sauerland 1982.

 

 

 

De 50 3031 in privébezit in de Eifel, Linde bij Lindlar. 1982

Thans in het Südetsches Eisenbahnmuseum Heilbronn

 

 

 

 

 

Bezoek Deutsches Dampflokmuseum in Neuenmarkt Wirsberg

In1996 bezochten wij dit stoomlokmuseum tijdens de doorreis uit Tsjechië. Binnen zijn de loks  nergens mooi te fotograferen, dus heb ik wat plaatjes geschoten van wat loks die toen buiten stonden.  

Onbekende 50-er.

Wie weet welke?

Onbekende 042!

Nog boeiender, welke 042 is dit?

De 75 501 daar? Ik dacht altijd dat die in het oosten van Duitsland gestationeerd was, waarschijnlijk verkocht aan de DDM ter aanvulling dat ze de 65 018 kwijt zijn!

Ik moest poseren voor mijn vrouw, toen nog vriendin, op een of ander veldbahnlokje.

Bezoek Eisenbahnmuseum Bochum Dahlhausen

In 2004 reed de SSN een de DGEG een gezamenlijke stoomrit met 23 023 en 38 2267.

Twee stoomtreinen: 1) Rotterdam Arnhem vv. en Bochum Dahlhausen Arnhem vv.

Wij reden vanuit Rotterdam met onze trein naar Arnhem. Het Duitse gezelschap reed met hun trein naar Arnhem. Daar stapten wij over op de DGEG trein naar het Museumdepot in Bochum Dahlhausen. En onze trein ging met de Duitsers een rondje Nederland doen en o.a. de Keukenhof bezoeken.

Bochum Dahlhausen het treinenmuseum dd. 12-6-2004.

Dreigende wolkenlucht voorspelde niet veel goeds...

 

Inderdaad, een flinke onweersbui dreef over het depot. Dit gaf wel een aparte sfeer. 

De regen verdampte op de warme ketel, en hulde de P8 in nevel.

 

01 008

 

 

 

66 002 

Nadat de bui overgedreven was konden wij het materieel verder  in droog weer bekijken.

 

De 95 028 staat in het museum in de staat waarin de lok buiten dienst werd gesteld.

 

 

 

 

 

   

 

Veluwse Stoomtrein Maatschappij: 

naar website VSM

Op 2 & 3 september 2006 hield de VSM weer hun stoomdagen "Terug naar Toen"

Dit evenement is een gigantische  verzameling grote duitse stoomloks bij elkaar, wat zelfs voor duitse begrippen uniek is. 

Ook de SSN was te gast met hun 01 1075.

De ene stoomtrein na de andere kwam aan en af rijden, hier is grote drukte in Loenen.

 

 

De DDR 50ers behoren tot mijn "VSM-favorieten", zie onderwerp DDR op deze site, en je zult begrijpen waarom met deze loks mijn jeugdsentiment boven komt. 

 

 

Helemaal deze VSM-lok geeft mij herrinneringen aan Warnemünde, waar zo'n DDR 44er met goederentrein 's avonds van de Werftbahnof vertok richting Rostock 

 

De 52 8039 reed op 7 oktober 2006 ter gelegenheid van de Furiade Maassluis pendeltreinen van Maassluis naar Hoek van Holland v.v.

7 oktober 2006,  het Rijnmondgebied is het domein van de SSN, maar een VSM trein, met een andere lok als een van hun 23-ers is hier best eens een leuke afwisseling! 

   

In Januari 2007 bezocht ik Beekbergen om de nieuwe aanwinsten van de VSM te bekijken.

 

 

 

Ik had geluk voor wat betreft fotograferen want (zoals gemeld) stond de 44 1085 natuurlijk buiten, maar tot mijn verbazing stond ook de 50 0073 buiten in de regen!

 

Om een ex Denkmallok over te nemen en dan hier in Nederland ook als Denkmallok op te stellen is een grappige actie. 

 

 

 

Ik vraag me alleen af of dit nou iets is waar iedereen op zat te wachten, het zal ook niet weinig gekost hebben.

Maar wel apart dat ik 'm in 1979 al eens in Porz bij Keulen gezien had (zie hierboven), en nou in Nederland weer terugzie na al die jaren!! 

Plaatje uit de oude doos van de VSM. 

Dit is gelijk een plaatje met bedenkingen.

Met de 80 036 komt het ooit wel weer goed, maar van de 044 216 had ik nooit gedacht dat die ooit gesloopt zou worden! 

(Naïeve gedachte als de lok bij een oud ijzerhandel stond). Toch bizar dat het gebeurd is.

Ik heb wel eens een foto van de 044 216 gezien onder stoom op de VSM lijn! De lok heeft dus, in de begintijd zelfs daar gereden! (De lok is overigens nooit eigendom van de VSM geweest).

 

Helaas is er licht bij mijn filmpje gekomen, 

Ook helaas is het, dat dit mijn enige foto van de 044 216 is!

Dezelfde dag in 1982, de 80 036 rijdt terug richting Beekbergen - Dieren.

 

 

 

 

 

 

In 1995 stond de 

50 3681 in Beekbergen buiten, naast de oude Romneyloods die toen als lokloods diende.

 

 

Twee plaatjes uit de nog oudere doos, uit 1978, de Krupp-lok en de 80 36 vertrekken net uit Apeldoorn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Museum Buurt Spoorweg in Haaksbergen (MBS): 

De MBS is altijd mijn oude "cluppie" gebleven. Begin 70er jaren woonde ik in Haaksbergen en mocht ik mij als jongen van amper 10 jaar toch al een beetje een MBS-medewerker noemen!

Elke zaterdag in het rij-seizoen was ik namelijk bij het opstoken van lok 4 aanwezig om de lok te poetsen en te smeren. De MBS is voor mij een jeugdherinnering.

De MBS heeft zich ontwikkeld tot een statig rijdend treinmuseum, totaal niet meer vergelijkbaar met toen. Toch was het sfeertje toen wel heel erg bijzonder. Heel even heb ik de T3 ook onder stoom mee mogen maken. 

Er is later heel veel moois bijgekomen. Hopelijk wordt de lijn van 6km in de toekomst nog eens verlengd met aansluiting op het spoorwegnet.

naar website MBS

 

Station Haaksbergen

 

De lok 4 nog in het mooie originele zwart/rood 

 

Geen "circuskleuren" voor het materieel. Maar authentieke kleuren!

 

 

 

Alleen met deze trein mocht ik in m'n eentje mee. Toen nog tot Enschede!

Overweg Kortenaerstraat

 

 

 

Wij noemden de MBS-trein altijd Bello, alhoewel deze trein niets met de echte Bello in Noord-holland te maken had.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Einde van de dag werd de lok verzorgd voor de oude Romneyloods die als lokloods dienst deed.

 

 

 

 

In de loods stond verder nog de ELNA (niet bedrijfsvaardig). De T3 was er nog niet. De ELNA vond ik de mooiste lok. Geweldig dat deze lok nu bedrijfsvaardig is. De huidige blauwe kleur vind ik echter vreselijk. Dit uiterlijk had ik nooit verwacht. Dit past totaal niet bij die lok.

 

1985: Mijn eerste auto op de achtergrond, toen kon ik voor het eerst zelf naar de MBS rijden.  Ik was inmiddels al lang weer terug naar Schiedam verhuisd en klussen aan treinen deed ik toen reeds bij de SSN.

Ook lok 4 was  helaas al niet meer zwart/rood, het was toen wél een van de mooist gerestaureerde stoomloks in Nederland!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

Stoomloks in orginele dienst in de 21e eeuw in Nederland??!!

De enige plaats waar stoomloks in Nederland nog in de normale dienst rijden is de Efteling. Lokje Aagje, bouwjaar 1913(!)