Stoomloks van de Stoomstichting Nederland in actie!
                     
Naar de SSN Website

 

SSN depots door de jaren heen.

Marconiplein:

Mijn eerste foto's beginnen in  augustus 1977 aan het Marconiplein in Rotterdam- west. Daar maakte ik de eerste plaatjes van de 23 023, die toen proefreed nadat alle vlampijpen en vlambuizen vervangen waren. 

De 23 023 en de 01 1075 stonden gewoon langs de straat. Een houten schaftkeet was kantine, de HY-bus van Baas Beer was gereedschap-magazijn. Gelukkig heeft dat nog geen jaar geduurd.

 

De 23 023 na de revisie op RMO. Er werd proefgereden voor de rit naar Rheine, augustus 1977 

Depot Crooswijk:

Eind 1977 verhuisden wij naar het oude veilingterrein in Rotterdam Noord, "Depot Crooswijk" geheten. Hier konden de loks half onder een afdakje staan en hadden wij een mooie grote hal met kelder ter beschikking voor gereedschap, werkplaats, onderdelenmagazijn, verfhok e.d. Hier is de 50 1255, de stoomkraan, de vuurloze en op het laatst de 41 105 bij de SSN gekomen.

De eerste echte open dag van de SSN in 1978 op het nieuwe depot Crooswijk.

Leuk is het "hoogtepunt van de dag": Een rookbom in de rookkast van de nieuwste aanwinst - lok 50 1255!!

Ook toen al voetplaatritten op de 23 023.

 

 

 

 

1979, de eerste grote restauratieklus op een SSN lok; een nieuwe kolenbak voor de 23 023. Dankzij onze toenmalige voorzitter hebben wij te danken dat de 23 023 bij de SSN kwam. Hoogst persoonlijk dirigeerde hij zelf de oude kolenbak nog één keer bij de lok, om de daarin nog aanwezige kolen in de nieuwe kolenbak te storten m.b.v. onze stoomkraan. 

 

De 50 1255 net aangekomen op Depot Crooswijk.

 

 

 

 

Half onder het afdakje stonden onze kostbare loks een stuk "veiliger" dan buiten op het Marconiplein!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De stoomkraan was een jaar later bedrijfsvaardig en bleek zo sterk dat deze zelfs voor licht rangeerwerk gebruikt kon worden!

 

Even de 50er op sleeptouw!

 

 

 

 

 

 

 

Zeldzame opname van de werkplaats van depot Crooswijk. Hier binnen zijn niet veel foto's gemaakt.

Het machinistenhuis van de vuurloze (in revisie) was mikpunt van een grapje van ons, we hebben deze versierd met fluitketel, nummerplaat en bezem! Remmo moest er helaas niet om lachen!

 

 

Het einde van het Depot Crooswijk:

Toch met enige weemoed moesten wij het oude veilingterrein verlaten, ondanks dat we een mooie nieuwe lokatie toegewezen hebben gekregen. Op het Depot Crooswijk was echter alles aanwezig, beschutte ligging, een portier die altijd aanwezig was, gezelligheid van de "buren" zoals de brandweer (die er oefende met blussen, was altijd erg spectaculair!), plus natuurlijk onze mooie hal met werkplaats.....en we hebben er zo veel mooie dingen meegemaakt!

 

 

 

Met de kraan hebben we alle sporen afgebroken, alles wat bruikbaar was, werd meegenomen.

 

 

 

De loods werd al gesloopt! We moesten nu snel maken dat we wegkwamen! Alles moest ingepakt worden. Dat gebeurde in 40'containers.

Het laatste restant van onze aanwezigheid, de flyer bij de schuifdeur. De EHBO kast was uiteraard al lang weg.

 

Tegenwoordig is alles op die lokatie geheel verdwenen.


Het Oude SSN depot Spaansepolder.

Dit depot in de Spaansepolder bestond uit twee lokaties, de eerste lokatie was het gehele emplacement Spaansepolder. Dat voormalige NS-emplacement was ooit gebouwd t.b.v. de zgn. "Huckepak-treinen" dus trucks die in z'n geheel op treinwagons gingen en verder over de rails hun weg vervolgden. Op dat emplacement hadden we gigantisch veel ruimte! Maar we wisten dat het maar tijdelijk was. De definitieve lokatie (dachtten we toen) was op de plek ten zuiden van de A20 richting marconiplein. De grond daar was echter veel te aanlokkelijk voor bedrijven, en uiteindelijk moest de SSN daar toch ook weer weg, maar kreeg van de gemeente Rotterdam een nieuwe plek toegewezen vlakbij waar ze heel vroeger zaten, in Rotterdam Noord langs het Kralingse Bos.

Hier stond het spul dan in 1981...nét die nacht uit Rotterdam noord aangekomen op het rangeerterrein Spaansepolder.

 

 

 

Het tijdelijkplacement) in de oud en nieuwjaars- nacht!

Helemaal alleen op zo'n feestavond stond ik daar om 12 uur wel mijn "plaatje van het jaar" te maken!

 

 

 

 

 

 

 

 

Later waren inmiddels een paar SSN-collega's gearriveerd waar ik mee afgesproken had, want dit plaatje kan je niet alléén maken.

Op de  schoorsteendeksel van de 01 1075 had ik een spuitpotje vuurwerk aangestoken. De camera stond op een statief en de sluiter werd opengezet. 

Met een zaklamp hadden we ook nog de frontlichten geïmiteerd.

Toen nog met de prachtige plan K rijtuigen die erachter  stonden.

Oud en nieuw 1982-1983 

 

Op deze plek zou de lokloods later verschijnen. Op een zaterdag begin 1983 heb ik wat sneeuwplaatjes gemaakt. In de verte is de hoofdlijn tussen Schiedam en Rotterdam te zien.

 

 

 

Hier is de splitsing van twee lijntjes. Links is de lijn naar RMO (Marconiplein) en rechtes is een interessant lijntje, dit was een oud lijntje richting Delfshavense- schiebruggen. Bij het Van Nelle gebouw was de oude aansluiting op het hoofdspoor. De aansluiting was al heel lang geleden opgebroken, maar het lijntje lag er nog.

Hier naar de andere kant toe te zien.

Hier heb ik leuke jeugdherinneringen, toen wij "jonge SSN-ers" zittend op diplorries al steppend het lijntje afreden (uiteraard vér buiten het zicht van de hoofdlijn, want het NS- veiligheidsprotocol werd altijd strikt nageleefd).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voordat het werk begon die dag nog een paar plaatjes van het SSN materieel.

Onze superlok nog vér voordat de lok in bedrijfsvaardige staat het SSN paradepaardje werd.

Plaatje om van te bibberen, de 41-er trotseert de vrieskou.

Begin 1983.

 
 

 

 

 

De stoomkraan 23, deze zal nog veel diensten bewijzen bij de bouw van de lokloods en emplacement ten zuiden van de snelweg!

 

Om onder de snelweg door te kunnen, moest de schoorsteen ingekort worden!

v

Zomaar een zaterdag in 1982 op het depot.

 

Een klim in de kraan, (hoger durfde ik niet) om een leuk uitzicht op mijn woonplaats van toen  (Schiedam) te hebben.

 

De 41er op een zaterdag in 1982.

 

De tijdelijke containers als werkplaats in 1982, niet helemaal veilig voor het regenwater! 

 

 

 

Trots op mijn poetswerk! Kleine Jan in 1983

 

Aankomst van de hoogovens diesel op het depot. 1983

 

De restauratie van de vuurloze lok begin op depot Croorwijk maar de lok kwam pas in bedrijf.........

.........op het depot Spaansepolder in 1981.

Met behulp van stoom van de 41 105 werd de vuurloze gevuld met kokend water

v

De lok werd nog eens helemaal gerestaureerd en mooi strak gemaakt op het huidige depot aan de Boezembocht.

Bouw van het nieuwe depot Spaansepolder met lokloods aan de overkant (zuidkant) van de snelweg:

 

Betonijzer op transport naar z'n laatste rustplaats!!

Bijzonder plaatje van de bouw van de lokloods op depot Spaansepolder. De lokloods zou met staalprofielen worden opgebouwd. Er hoefde niet te worden geheid, de betonnen fundering was voldoende.

 

De bewapening van deze fundering is op het tijdelijke depot (oude emplacement Spaansepolder) door ons SSN-ers gevlochten. Met z'n allen hebben we het "vlechtkunstwerk" naar de bouwplaats gedragen, netjes via de overweg!

Rechs is de betonmolen  en -storter te zien. 

Het beton was reeds gestort, en de staalprofielen konden worden opgezet. Hier is de opbouw van de loods in volle gang.

De stoomkraan 23 doet hier nog goede diensten.

We schrijven het jaar 1983.

 

 

 

 

 

's Avonds bekeken wij trots hoe ver de loods al erop begon te lijken.

Het ontwerp was van een bevriende relatie die deze klus  belangeloos speciaal voor de SSN op zich nam;

architect W. Riksman.

 

 

 

 

 

 

Net een echte loods een week later....!

1-1-20

De stoomkraan nog vol in bedrijf bij aanleg van de sporen voor de nieuwe loods.

 

Heel kort beschikte de SSN ook nog over een tweede stoomkraan, deze ging echter al snel naar het Maritieme Museum van Rotterdam en staat daar al weer jarenlang aan de Museumkade aan de Leuvehaven.

 

 

 

 

Nadat de loods aan de andere kant van de snelweg klaar was, werd het oude emplacement Spaansepolder afgebroken. 

Hier hadden wij onze jeugdherinneringen bij de SSN. Aan alles komt een eind.

Nu staat hier het distributiecentrum van de CCBB / GLS pakketdienst.

 

De heer van Houte:

Een vermelding op deze site over de SSN is niet kompleet als er niets over de heer van Houte wordt geschreven.

Deze man was overal waar mooie treinen waren, te zien. In het hele land, maar met name in Rotterdam en bij de SSN.

Hij noteerde altijd alle nummers van de treinen in zijn notitieboekje.

Wij vonden hem altijd enigszins mysterieus, hij leek geestelijk gebroken. Hij gaf bij onze stand altijd bakken met geld uit aan stickers, posters enz. Die propte hij vervolgens ruw en gekreukeld in zijn tas!

Wat hij allemaal noteerde konden we niet lezen....  Zomaar wat gekrabbel dachten wij, maar het bleek steno te zijn!

 

De man stierf in 1990. De begroting  voor de restauratie van de 

01 1075 in Meiningen was plotseling sluitend na een onverwachte donatie uit het testament van de heer van Houte....

 

Daarom staat zijn naam op een ereplaats vermeld op een "walk of fame plaat" in het machinistenhuis van de 01 1075.

Mede ook dankzij hem rijdt de 01 nu, hij heeft het zelf nooit in levende lijve mogen aanschouwen....

   

SSN Lokomotieven in bedrijf:

01 1075: 

Deze SSN lok heeft een eigen galerij, zie

 

 

41 105:

Terug naar het jaar 1980, toen SSN lok 41 105 aankwam bij de SSN op het oude Depot Crooswijk.

Een paar weken later werden met behulp van de stoom uit de 23 023 de oliebranders van de      41 105 aangezet om ze te testen en er ervaring mee op te doen.

De week daarna kon het uiterlijke opknappen beginnen. Allemaal stonden we te popelen om de lok mooi in de verf te zetten.

Nog datzelfde jaar (in september) reed de 41 105 weer (o.a. de Zwolle Express)

De aankomst van de    41 105 bij de SSN!

 

 

 

 

 

 

Duidelijk is te zien dat het een "Heizlok" is geweest, de stoomtoevoerleidingen naar de cilinders zijn afgesneden om daar de stoom vanaf te tappen.

 

Onze handen jeukten om de lok te gaan  schilderen!

Na enige weken mocht het dan ook eindelijk gedaan worden!

Heel snel al konden we de branders testen. Een collega SSN-er had vroeger bij de DB op oliestook-loks gestookt en demonstreerde ons de werking van de oliestook-installatie.

Dat kom mooi, omdat de 23er toevallig net onder stoom was.

 

 

 

Het vuur mocht niet te lang branden, want de ketel was nog niet onder de keuring. Er zat al wel water in de ketel, maar er mocht nog geen stoomdruk op komen.

 

 

Na de test werd de olieleiding tussen lok en tender doorgeblazen. Dat moest in 3 stappen gebeuren. Dan blaas je kort stoom in die leiding en gaat de olie door de branders. Met een plof verbrandt die olie dan in de vuurkist.   Doorblazen mocht niet in één keer volgens onze collega , want de druk in de olieslang tussen lok en tender moest je beter laag houden . Als je wél in één keer de hele olieleiding doorblaast kan die barsten. Dat willen we niet want we hadden toen maar één slang! Maar als je dat doet slaan de vlammen metershoog uit de schoorsteen. Dat is wel een leuk gezicht, maar helaas dus nooit gezien bij de SSN.

 

 

 

 

 

Plaatje van de 41 105 voor het eerst echt onder stoom in 1980 op het oude Depot Crooswijk.

Plaatje gekregen van Remmo Statius Muller

 

 

 

 

 

Iemand van ons had een lokplaat van de     41 105 na 1969 mee. Die moesten we natuurlijk even op de lok zetten!

 

   
En dan begon in 1980 het actieve leven van de 41 105 bij de SSN!

De eerste proefrit op NS sporen. Hier zien we de 41 105 met goederentrein door het landelijke station  Rotterdam Alexander (!) Hoe is het daar nu veranderd, gewoon bizar! (Alhoewel, de heimachine stond toen al klaar voor de toekomstige bebouwing)

   

1981 - Lustrum Limburg Expres

Vroeg in de ochtend stond de lok al klaar om naar CS te vertrekken.

 

In Weert stopte de trein niet langs het perron. We zijn stiekem uitgestapt om snel een plaatje te maken.

Uiteindelijk was ik niet de enige. Tegenwoordig is het ondenkbaar dat er op zo'n plek ook maar één persoon uitstapt.

In Simpelveld mochten we wel allemaal uitstappen.

Ontmoeting met een andere duitse trein, een accutrein 515 naar Aken.

Omdat het niet mogelijk was om de trein te fotograferen met niemand ervoor, ging ik maar juist achter de mensen staan om te laten zien dat het daar  gewoon een gezellig sfeertje was.

Zomaar wat plaatjes onderweg in het Zuid Limburgse.

 

Zuid Limburg was in die tijd ongekend ver weg voor een SSN trein. Voorheen kwamen we nooit zo ver!

 

 

 

 

 

 

Een volgende rit heb ik met een collega van de SSN eens de trein per auto achtervolgd. De passage van de brug over de Maas bij Roermond. Het plaatje met de lok dichterbij heb ik niet (meer?).

Let op! Hier stond ook een andere fotograaf, na jaren vond Win Heijnen mijn plaatje via Google.
En hier staat  zijn plaatje!

 

 

Andere locatie van de achtervolging.

Helaas weet ik niet meer welke rit dit was en wanneer.

De 2e Limburg Express in 1989. Weer een stop te Weert. Dit keer een probleem: een kruklager was uitgelopen. Doorrijden met de 41er was schadelijk voor de machine.

 

Hier eindigde de stoomrit voor ons. Twee diesels 2200 brachten ons terug naar Rotterdam. Een paar maanden later Heeft de SSN de rit overgedaan. Zie 3 rijen lager de foto's van die super geslaagde rit

 

De ochtend voor een stoomrit in 1983 naar Winterswijk; nog voor zonsopkomst staat de 41 105 al klaar in de tuin van Rotterdam CS

Nog steeds in de tuin van Rotterdam CS, de zon is al op en de 41 105 gaat bijna voor de trein in het station, 1983.

Vlak voor vertrek naar de trein langs het perron nog één plaatje schieten, zeker met ook een mooie trein op de achtergrond. Rotterdam CS 1983.

De SSN 41 105 in Winterswijk in 1983. Toen was een ontmoeting met een NS blauwe engel (in het rood) nog mogelijk.

     

 

 

 

SSN lok 41 105 na het driehoeken terug in Arnhem, voor de terugreis. De lok had een jubileumtrein van de ANWB gereden tot de grens, 16-4-1983.

 

SSN rit op 24-4-1990  o.a. naar Roosendaal, line up bij de oude heuvel met armseinen. lok 41 105 en 52 3879.

 

 

Al het moois aan spoorweg-entourage waar de stoomloks hier langs reden is nu weg! Roosendaal 1990.

De 2e Limburg Express in de herkansing (de rit was een paar maanden eerder al gedaan maar moest toen vroegtijdig in Weert beëindigd worden door een uitgelopen kruklager) Maar nu hadden we één van de mooiste SSN treinen ooit, met silberlingen herleefde de 'Bundesbahnzeit' weer helemaal! 1989. Het lager was vernieuwd en de machine was weer 100% in orde!

 

 

Een bekende legendarische fotostop in Limburg op een helling, duidelijk is te zien dat de 41 105 de stillere DB Ackermann veiligheidesventielen heeft.

 

1989

Met nog steeds blazende veiligheidsventielen stopte de trein en kon iedereen weer instappen, de  condensdruppels vielen als motregen op je hoofd! 

Het spoor was hierdoor nat geworden en de trein stond dus stil óp de helling! Dit zorgde ervoor dat de 41-er de trein haast niet weg kreeg. De SSN machinist moest heel voorzichtig en langzaam de trein in beweging zetten. Af en toe sloeg de lok toch eventjes door. Dit alles maakte deze fotostop tot één van de mooiste ooit.

Ook de wereldhaven- dagen werd dit keer met de 41 105 gereden

Maasvlakte.

Het jaar van deze wereldhavendagen is trouwens 1984.

Bij Rozenburg vlak vóór de Calandbrug

Ook bij Rozenburg, terug naar Rotterdam. Het lijkt heel anders, maar ik bevond me hier midden tussen de industrie van het Europoortgebied! 

 

Doel van deze rit is me helaas ontschoten, we reden over de oude lijn van Rotterdam via Den Haag, Haarlem door Amsterdam CS. Een personentrein die doorrijdt in Amsterdam CS is wel apart!

Volgens mij ging de reis verder naar Utrecht.

 

   
       

Waarom rijdt de 41 105 niet meer?

De 41 105 behoeft een grote revisie (zeg maar vernieuwen) van de vuurkist, (vergelijkbaar wat met de 01 1075 is uitgevoerd), plus geheel overhalen van de tenderdraaistellen. En dan nog een waslijst aan kleinere zaken. Voorlopig is dit niet gepland bij de SSN. De SSN heeft als doel minstens 2 bedrijfsvaardige lokomotieven te hebben. Dit doen ze nu met een roulerend systeem en hebben daarvoor 3  lokomotieven ter beschikking (01 1075, 65 018 en 23 023), waarvan er eentje in revisie kan zijn. 

Echter, om ook in de toekomst zeker te zijn van 2 bedrijfsvaardige loks moet daar feitelijk t.z.t. nog een vierde lok bij komen om mee te rouleren.

Wordt dat de 50 1255 of de 41 105???

Begin 2012 wordt de ketel van de 41 105 aan een grondige inspectie onderworpen om te bekijken of de 41 105 misschien die 4e lok kan worden.

Zo staat de 41 105 er thans bij, lekker droog en warm in de lokloods, voorlopig als niet bedrijfsvaardig museumobject. Tegenwoordig vergezeld van  zusterlok 41 241(Foto onder, opgenomen in 2007) , die de SSN in bruikleen heeft van club Dampflok Tradition Oberhausen. (Ook een niet meer  bedrijfsvaardig  museumobject)

 


23 023

Met de 23 023 is alles begonnen in 1976..... 

Deze lok heeft de SSN in het zadel geholpen. Oorspronkelijk zou de 23 023 naar Eurovapor gaan, maar "die Hollanders" hebben hem opgekocht en naar Nederland gereden. (Met de 01 1075 op sleeptouw)  Daarmee begon het actieve bestaan van de SSN.

Eurovapor ontving toen de 23 058... Wie had ooit gedacht dat ook die 23 er nog eens naar Nederland toe zou verhuizen! (Of beter gezegd naar Friesland)

 

De 23 023 was lange tijd de enige inzetbare lok van de SSN. De lok is thans  veel langer bij de SSN dan die ooit bij de DB geweest is.

23 ers hebben bewezen uitstekende machines te zijn voor museumbedrijf, vooral over de Nederlandse hoofdlijnen, waar de afstanden niet lang zijn maar wel vaak de trein moet kop-maken. 23ers kunnen achteruit ook gewoon hard genoeg rijden (85 km/h).

 

Straks zijn hier in Nederland de 23 023, 23 071, 23 076 en de 23 058. Dat is de helft van alle overgebleven DB 23-ers!! (En allemaal bedrijfsvaardig als straks de revisie van de 23 023 klaar is).

Dan blijven in Duitsland alleen nog maar de 23 019, 23 029, 23 042 en de 23 105 over. (Waarvan alléén de 23 042 bedrijfsvaardig is)

In 1984 reed de 23 023 de jaarlijkse Wereldhavendagen- trein.

Hier te zien in de toen nog aanwezige leegte op de Maasvlakte!

 

Botlekbrug. De achtervolging deed ik met de brommer!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pauze op station Rotterdam Stadion.

 

 

In 1984 deed de SSN na een reparatieklusje aan  de 23 023 een paar proefritten met die lok.

Als treinlast werd de toen niet rijvaardige 

01 1075 gebruikt. Eerst goed in de olie gezet en dan aangekoppeld.

 

 

 

 

Vervolgens met flink stoom op de machine de helling op vanaf het depot tot vlak voor het Marconiplein. En zo een paar keer op en neer.

 

 

 

 

Door de stoom van de 23 023 leek het net alsof de 01 1075 ook onder stoom was en op eigen kracht  meereed!

De 01 onder stoom was toen nog een droom die tot in de eeuwigheid nog niet waarheid zou worden, dachten wij..... (Inmiddels weten wij gelukkig anders!)

 
    

1983 Depot Spaansepolder, een pendeltrein van het depot naar de van Gend en Loos emplacement aan de Westzeedijk.

Dit is zo'n beetje de enige rit waar de mooiste rijtuigen van de SSN ooit daadwerkelijk bij zijn gebruikt! De prachtige stam Plan K rijtuigen.

   

In 1985 werd er weer naar het van Gend en Loos emplacement gependeld. De mooie plan K's waren toen al weg, maar thans zijn ook de huizen, de sporen........... alles, alles is daar nu weg!!

Tijdens een meerdaagse rit in 1994 naar Groningen was de 23 023, 52 3879 en de

01 1075 ingezet. Groots spektakel, hier tijdens een fotostop. 
In tegenstelling tot de 41 105 heeft de 23 023 veiligheidsventielen (zoals op de meeste Duitse loks) die niet geluidsgedempt zijn. Afblazen gaat dan een gigantische herrie gepaard.

 

Ook in 1994 tijdens de excursie naar Groningen rijdt de 52 3879 (thans VSM!) op een van de noordelijkste spoortrajecten van ons land..

 

 

De SSN 23 023 voor de Rheine express, mei 2005.

De Rheine express was nèt een echte D-trein. De snelheid van deze trein lag hoger dan de gemiddelde SSN treinen. Ook de 23 023 reed gelijk veel harder! Een DB 23-er staat bij mij niet nummer één van de duitse stoomloks die ik het mooist vind, (ik weet het, ik ben zowat de enige daarin!) maar deze rijtuigen met onze 23-er en het hoge tempo was zo'n mooi  sfeertje! Echt nèt de Bundesbahnzeit! Zó moet het vroeger zijn geweest! Deze loks hebben immers ook internationale D-treinen gereden.

De 23er eens op een ander spoor in de Spaanse Polder........... Op de hoofdlijn!

 

   

65 018

Een van de grootste stunts die de SSN ooit uit heeft uitgehaald is het "wegkapen" van de 65 018 uit het Dampflokmuseum in Neuenmarkt Wirsberg, terwijl dat de enige overgebleven lok van die serie is!

De SSN was op zoek naar een tenderlok die zowel vooruit als achteruit even hard kon rijden en van lichte constructie moest zijn, zodat ook de kleine zijlijntjes ermee bereden konden worden. 

Als ik het goed begrepen heb, heeft de SSN het DDM benaderd met het idee "dat lukt ons nooit".  

Tot ieders grote verbazing mocht de SSN langskomen "om eens te praten...."

Uiteindelijk resulteerde dat in een huurcontract van 5 jaar, en na 5 jaar kon de SSN deze lok kopen.

Zo is ook gebeurd. Sinds 1984 rijdt deze lok trouwe diensten bij de SSN.

 

Mijn enige plaatje van de 65 018 tijdens de revisie midden 80er jaren.

     
       

1985, een grote rondrit naar de Betuwe en Veluwe incl. bezoek aan de VSM.

De lok verlaat depot Spaansepolder......

 

 

......op weg naar Rotterdam CS.

 

 

 

Schijnvertrek / aankomst in station Kesteren.

 

 

 

Fotostop ergens onderweg in de Betuwe.

 

 

 

Het mooie luchtspoor in Rotterdam met een stoomlok erop moest ik natuurlijk een keer vastleggen! Jaar 1986

Onbekende lokatie.

Station Shiedam Rotterdam-West 1986. De 65 018 komt terug van een klus in Haarlem.

1986 - Een rit naar Tilburg, de 65 018 op de toen nog enige draaischijf in Nederland!

Onder de kap van Schiedam-Rotterdam West "effe flink de stoom erop geven", het dreunt hier altijd zo lekker! 

SSN 65 018 in 1990.

 

 

 

 

 

 

 

De 65 018 reed eind  '84  ook eens een zaterdag pendeltreinen tussen Utrecht en Alphen a/d Rijn.

 

Met de afscheidsrit van de 1500-en zomer 1986 (zie ook NS pagina), was de 65 018 groots van de partij. 's Avonds reed de lok na afloop los terug naar het depot, toen nog in de Spaanse Polder.

 

Ook hier weer de achtervolging per brommer! 

 
 

In 1986 werd een  pendeldienstje gereden tussen het depot Spaansepolder en Rotterdam CS.

 

 

 

 

 

 

Achter de 65 018 voor de verandering eens rijtuigen plan-E

 

 

 

 

 

De 65 018 reed een trein op de Betuwelijn in 1985

 

 

 

De eerste stoomrit met de 65 018 in 1984 bij de 'Open havendag' met 12 rijtuigen.

 

 

3x mooi! Witte huis, oude station Blaak en de 65 018, dit was in 1984, thans is het eerste en het laatste "mooie" er nog, station Blaak is helaas niet meer!

Vanuit mijn toenmalige woning op de galerij van de Wilhelminaflat in Schiedam West gezien, rijdt de SSN 65 018 naar Hoek van Holland. Havendagen 1989

 

Nog een foto van de eerste SSN trein met de 65 018 op de maasvlakte in 1984.

 

Zeg jongeman, kijk je wel een beetje uit met dat grote ding hier op het fietspad!!
65 018 op het Marconiplein in 1984

 

 

 

 

De 65 018 reed in 1985 met silberlingen de pendeltreinen ter gelegenheid van Dort in Stoom.

 

 

 

Dit was echt smullen voor ons treinliefhebbers!

 

 

 

 

Een jaar later reden er zelfs vier-assige Ümbauwagen"van de DB! Helemaal rijtuigen die bij de 65 018 passen! Helaas heb ik daar geen foto's van.

 

 

 

 

De SSN 65 018 tussen Vlaardingen centrum en Schiedam Nieuwland, op de plaats de spoorkruising loopt nu een weg en de Delta-dijk. Havendagen 1989.

 

 

SSN Ruhrtal Express op 28 April 2007:

Zaterdag 28 april reed de SSN een rit naar Bochum Dahlhausen, 

voor het eerst mocht de 01 nu echt door in Duitsland op eigen kracht met trein naar het Ruhrgebied!

Helaas, het droge weer zorgde wederom dat kolengestookte lokomotieven niet in Duitsland mochten rijden.

De V100 van het museum Bochum Dahlhausen bracht de oplossing en reed van Emmerich de trein naar het museum.

Een greep uit mijn foto's van die dag:

Tot hier mocht "onze 01" komen. Dit was het meest verre stuk in Duitsland waar de 01 mocht komen.

 

 

Op het museumterrein van Bochum Dahlhausen was de SSN rijk vertegenwoordigd.

Achteraan staat de 50 3610 van het Eisenbahnmuseum Dieringhausen

 

De 23 023 "kijkt" naar de bijzondere museumstukken. 

 

 

 

Hier ging het heel veel treinenliefhebbers om: de 10 001 te gast in Bochum. Deze lok is van het Dampflokmuseum in Neuenmarkt Wirsberg.

 

Heilig stuk staal op rails! Deze serie 10 had de serie 01.10 moeten vervangen op den duur. Het is allemaal heel anders gelopen.

 

Na een geslaagde rit (gelukkig in Nederland geen stoomverbod, hier reden we lekker wel met "onze 01.10") terug 's avonds op Rotterdam Centraal.

 

   
Impressies van het huidige depot aan de boezembocht langs het Kralingse Bos.

Het huidige depot is het mooiste depot ooit.

Een prachtige lokloods, opstelsporen waterkolom, draaischijf, gezellig perron, enz. enz. Dit is waar wij altijd van droomden.

Thans ben ik geen actieve medewerker meer. Zeker vanuit Friesland elke zaterdag te komen klussen is uiteraard onmogelijk.

Maar steeds als ik weer eens in de buurt ben leg ik e.e.a. op de gevoelige plaat vast.

Sommige plaatjes komen dan hier te staan.

Voor de beste actuele stand van zaken bij de SSN is de website van Peter Breedijk sterk aan te bevelen. Hier worden vrijwel wekelijks de werkzaamheden bij de SSN met mooie foto's verslagen.