Model van stoomlok 41 105 oliegestookt op 7 1/4" - schaal 1:8.

In juni 2011 heb ik besloten om te starten met de bouw van een modelstoomlok van de DB serie 41 olie (042)

De bouw van een dergelijke machine is een project waarvan ik verwacht dat het zo'n 15 jaar in beslag zal nemen.


Hoofdstuk 1; Voorbereiding en engineering.

Op basis van tekeningen van de Einheitslokomotive uit het Henschel archief in Kassel moeten detailtekeningen worden gemaakt van alle onderdelen.

Kennis van stoomlokomotieven, verspanende bewerkingen, lassen, materialen, alles over de certificering (van de stoomketel), enz. is mij dan wel bekend, maar de specifieke know-how van zaken die voor "live steam" modelloks belangrijk zijn heb ik niet en ben ik aan het verzamelen.

Het verzamelen van alle benodigde gereedschappen is tevens ook iets waaraan ik mee bezig ben.

Het is mijn bedoeling om detailtekeningen te maken en vervolgens deze onderdelen ook gelijk te maken. Zo vordert de lok niet alleen op papier, maar kan je ook gelijk "echte" lokomotief-onderdelen zien ontstaan.

Deze reportage zal steeds verder uitgebreid worden.

MAIL

 


Nog even het voorbeeld, om deze lok gaat het dus!!!!!!


September 2011: Het enige wat tot nu toe te zien is, een map met wat schetsen. De tenderwielen worden als eerste getekend en gemaakt. Rechts is de nieuwe draaibank te zien. Op de werktafel links komt de freesmachine.

18-9-2011: Het allereerste fysieke werkstuk wordt zichtbaar.               
Het 1e tenderwiel in wording (Spaken worden nog uitgefreesd).


Veel staal wordt "weggegooid". Een bak met spanen gaat de volgende morgen op mijn werk naar de spanenbak (oud ijzer).

1-10-2011: 2 Weken later zijn 4 wielen af, nu nog de spaken frezen (bij sommige wielen) en het wielprofiel erin.


Even een beetje mijmeren: De platen waar de zijwanden van de tenderdraaistellen van gemaakt zouden worden, had ik al gezaagd, omdat dit materiaal toevallig over was op mijn werk.  Deze platen zijn uiteindelijk toch niet gebruikt voor de zijplaten (zie onder).



13-10-2011: De machinale werkplaats wordt verder ingericht........

Nadat de nieuwe freesmachine op z'n plek staat, lijkt de werkplaats net echt! (Bijna) alle bewerkingen moeten in eigen huis kunnen worden uitgevoerd voor de bouw van deze miniatuurstoomlokomotief.


12-11-2011, De spaken van het eerste tenderwiel worden uitgefreesd.

En ineens is het wiel klaar. Nu begint een beetje op een stoomlok-onderdeel te lijken! De spaken moeten nog afgerond worden met een mini-slijptol.


13-1-2012, Eindelijk is dan iets echt klaar! De 4 tender-assen kompleet in de verf. Net als bij de echte 41 105; twee assen met spaakwielen en twee met volwielen.

Volgende delen zijn de aspotten en zijplaten van de draaistellen.


11 Februari 2012: vandaag ben ik naar de echte 41 105 gegaan om zo veel mogelijk maten op te nemen. 

De tenderwiel-assen zijn al vrij groot bij mij thuis, maar naast de echte lok wordt de 41 105 in model maar een klein mini-lokje!

26 maart 2012:

4 Stukken lasersnijwerk klaar om verder gefreesd te worden.. 

Dit snijwerk worden ineens waardevolle stukken staal. 

De tenderdraaistel-zijplaten krijgen ineens de zo herkenbare vorm!

Uiteraard moet hier nog flink aan gefreesd en gelast worden.

Terwijl in de werkplaats thuis ook diverse onderdelen verschijnen. De eerste stellingplank is bijna vol!


14 mei 2012; Heel langzaam komt de onderdelenplank aardig vol.

Nóg meer onderdelen! Stand van zaken 4 juli 2012.

Onmisbaar bij de bouw van de lok is Autocad, Inventor o.i.d. op je computer!
Ik werk met een antieke Atocad LT uit 1998, maar het voldoet genoeg.






Juni 2012; De ketel is in ruw ontwerp al redelijk definitief getekend.
De details moeten nog, evenals alle detailtekeningen, dan de stuklijsten nog maken, dan de ketel berekenen, dan een inspectie- en testplan maken, lasvoorschriften opstellen, materiaalspecifikaties opstellen, Materiaalonderzoekvoorschriften schrijven, enz. enz. enz.  Op het laatst kan ik dan een design approval aanvragen bij Lloyd's.
Als ik die binnen heb, kan ik pas beginnen met bouwen van de ketel.......
Maar voor dit alles neem ik ruim de tijd.

20 Augustus 2012; Montage van een tenderdraaistel t.b.v. het in juiste positie hechten van het middenframe.


26 Augustus 2012, voor het eerst op "echt spoor"!

Bij de Stoomgroep West Zuiderpark in Den Haag is mijn passie voor modelstoom (met name 7 1/4" spoor) rondom 1979 - 1980 begonnen.
Daarom vond ik het een mooie gelegenheid met het eerste draaistel dat rolvaardig is, juist hier eens op echt spoor te laten rollen en foto's ervan te maken.

Op het schuifplateau zal de 41 105 later nèt passen!

Op weg naar de grote baan......

Het sein staat op groen, maar doorrijden kan de komende jaren nog even niet!

Nog één plaatje dan....

Januari 2013:  
Beide tenderdraaistellen zijn zo goed als klaar wat betreft de productie van alle onderdelen.
Alleen de remblokken en wat trekstangen van het remwerk moeten nog.
De draaistellen en grotere onderdelen worden gestraald op het werk. Daarna komt er een degelijke zinkprimer en kleurlak op.
Mogelijk krijgen de frames poeder-coating.



Draaistel in de straalcabine

10 februari 2013: Na avond aan avond de onderdelen geverfd te hebben,  kunnen de draaistellen definitief in elkaar gezet worden.
Hier is het eerste draaistel al ge-assembleerd met de onderdelen die al droog zijn!!


16 maart 2013:  Het tenderframe is deels al aan elkaar gehecht.
Even op houtblokjes op de draaistellen gezet voor het gezicht.
En wéér gaat het méér en méér op een trein lijken!
Om de draaistellen op de juiste hoogte zwenkbaar en verend te krijgen, moeten er nog flink wat uren ingestoken worden.


28 April 2013, de eerste meters van de tender op 3m zelfgemaakt spoor.
De vering en de lummels van de draaistellen zijn nu klaar. Het frame staat op de juiste hoogte!
Dit stuk spoor wordt nog op een frame op zwenkwielen gelast.
Dit geheel wordt een permanente opstelling waarop de 41 105 verder gebouwd zal worden.
Op de werkbank is nl. geen plek meer. Het model is nu daarvoor te groot geworden.

16 Juni 2013, De waterkast zijwanden staan al, de voetplaat van het  machinistenhuis is eringelast, e.d..
Ineens wordt het een echte tender!



       


23 Augustus 2013; de tender wordt verder opgebouwd. Om aan de onderkanten te kunnen lassen is de tender + frame van de draaistellen gelicht.
 
24 Augustus 2013;  De tenderkastjes en de lage vulluiken voor water maken de tender steeds mooier!
 
3 November 2013: Na een weekend in de garage is de voorkant van de tender (in het machinistenhuis) in grote lijnen klaar. Nu de deurtjes van de kastjes nog, dan de appendages e.d.. Oh ja, en het boogje nog bovenaan tussen de vertikale wanden van de "voormalige" kolenbak!
De lade rechts-onder voor het ontkalkingsmiddel kan natuurlijk echt uitgeschoven worden
 
24 December 2013: De tender is even op z'n draaistellen gezet.
Nu is zowat alles wat klaar is, aan elkaar gezet.
   
 
Hiermee krijg je een mooi totaaloverzicht van de stand van zaken!                   

30 Mei 2014: De tender is nog éven in elkaar voor een fotosessie.
Daarna wordt de tender omgekeerd en gaan de draaistellen er weer af om al het rood definitief te schilderen, plus dat er nog nog wat dingetjes aan het remwerk aangepast moeten worden.

Bijna een BW sfeertje!!

De olievulleiding, de lage vuldeksels (voor de vroegere "Länderbahn waterkolommen") en de gaten voor de gewone vuldeksels zijn al klaar. Verdere detailleringen volgen als het frame en remwerk weer in elkaar zit.

Ook de voorzijde heeft al wat detaillering: Aansluitingen voor de olie aftap, stoomverwarming voor de olie, peilglas en olietemperatuurmeter en... de handrem.

Nog een paar plaatjes van de fotosessie!

10 augustus 2014:
Best nog onverwacht, want de weersverwachtingen waren zeer slecht, heb ik toch maar
de tender in de aanhanger gereden en afgereisd naar recreatiegebied Spaarnwoude, om rolvaardigheidsproeven te doen bij Modelbouwvereniging "Het Y"

16 september 2014:
Er is een begin gemaakt met de lokomotief!
De onbewerkte wielbanden en wielen zijn de eerste staaldelen van de lok zelf!!




De 8 drijfwielen wilde ik graag vóór 31 december 2014 af hebben,

het werd 2 Januari 2015....



14 Maart 2015:
De platen van het lokframe zijn opg
ehaald van het snijbedrijf.
Samen met de wielen komen de totale maten van de lok voor het eerst in beeld!!!

Plus de lagerblokken en nog wat hang- en sluitwerk erbij!!!!

20 juli 2015,  de "lokomotievenfabriek vol in bedrijf!
Even de frameplaten bij de wielen leggen, hoe lang wordt die lok nou?
Nog geen 2 weken later is de asseblage van het lokframe begonnen.
Op 8 september 2015 is dan echt de volle lengte van de lok bereikt!
Plaatje voor om de sfeer te kunnen proeven van een "echte" 41er....