Foto's van mooie treinen!

(home)

NS toen

foto's van NS treinen zoals ze nu niet meer rijden!

 

Line-up in Boxtel van de serie 1500, tijdens de afscheidsritten van deze lokserie, in 1986.

 

 

 

Loc 1503 in Vlaardingen tijdens afscheid locserie 1500 in 1986 (tussen Vlaardingen West en Centrum, daar is thans heel veel veranderd!)

Het spoorhuis links is helaas gesloopt.

Welke treinliefhebber zou hier niet graag hebben willen wonen?

 

 

Laatste plaatje van de afscheidsdag van de 1500-en. 's Avonds reden drie loks de trein naar Hoek van Holland. Afsluiting van een dag met een reeks ritten door een groot gedeelte van het land waarbij de 1500 nog één maal allemaal ingezet werden.

NS 1200 nèt buiten Utrecht richting Amsterdam (1993)

 

 

 

Bij de voormalige stoomlokloods in Roosendaal stond in 1982 nog een oud blokkendoosrijtuig.

Even op 'verboden terrein' om wat interessant materieel aldaar te fotograferen.->

Sloopmaterieel (Mat 46 & Blauwe engel) bij de voormalige stoomlokloods in Roosendaal in 1982

Bij de oude stoomlokloods bij Roosendaal.->

Bij de voormalige stoomlokloods in Roosendaal in 1982 stond ook dit coupe-rijtuig, geen idee of deze bewaard is gebleven!

Zou dit coupérijtuig nog de sloper ontkomen zijn?

Helaas niet!!! het is begin 80er jaren bizar genoeg gesloopt. Een gelijksoortig rijtuig is wel bij de SGB bewaard gebleven.

 

De rail-slijptrein in 1981 te Roosendaal, lange tijd laatste restant van de NS stoomtijd (2 tenders NS-stoomlokserie 4000 of 4700, thans in bezit van de stoomtreinclub Hoogovens.)

Woerden in 1986, béétje veranderd daar!

In mijn diaverzameling kwam ik dit ook nog tegen: Station Woerden. Deze plek is thans drastisch veranderd

 

 

Utrecht cs, lok 1211 was een van de laatste blauwe 1200-en, 1982

Typisch plaatje van de "overgangstijd", de 80-er jaren. Oud en nieuw ontmoet elkaar.

 

 

Station Schiedam Rotterdam-West was een bijzonder station, geen intercity's stopten hier, maar wel internationale D-treinen! 
Prachtige blauwe 1310 stopt met de Holland Skandinavie-express richting Hoek van Holland.

In de tijd dat het allemaal nog sfeer was op station Schiedam  Rotterdam-West. In 1982 stopte de Holland-Skandinavie Express uit Kopenhagen hier met de toen nog blauwe 1310!.

Utrecht CS, lok 1311 en 1211, in 1982

Utrecht CS, lok 1311 en 1211, in 1982

 

 

 

 

Utrecht cs 1982, welke trein is mooier?? Wat een rotvraag!!

De SSN 23023 reed toen nog de trein voor de beurs 'Techniek in Vrije tijd'

 

Rotterdam CS 1982, Mat.46

Rotterdam CS 1982, Mat.46

 

Eerder getoonde mat. '46 nu in Hoek van Holland, 1983.

 

 

Materieel '46 tussen Vlaardingen Centrum en Oost in 1982

Op deze NS pagina staan veel foto's uit Vlaardingen.
De hoekse lijn was in die tijd nog zo veel mooier dan tegenwoordig!

Materieel '46 tussen Vlaardingen Centrum en Oost in 1982

De oude bovenleiding, het huis bij de overweg ten westen van de brug,
de draaibrug zelf, De prachtige grote oprit en verdwenen overweg bij de ROMI.......

Materieel '46 tussen Vlaardingen Centrum en Oost, de zestig- en zeventiger jaren herleefden héél even in 1982

....de spoortjes bij HVO, de van Gend & Loos loods bij de Parallelweg enz. enz.
Alles is weg! Mijn foto's zijn slechts een minimale herinnering aan al dit moois!

 

Uit de goeie oude tijd van Hoek van Holland, alle D-treinen stonden klaar voor vertrek; 
De Warschau-Express, De Holland-Scandinavie Express, de Colonia Express e.d., hoe triest ook, maar daar is nu niets meer van over!

Uit de goeie oude tijd van Hoek van Holland, alle D-treinen stonden klaar voor vertrek; 
De Warschau-Express, De Holland-Scandinavie Express, de Colonia Express e.d., hoe triest ook, maar daar is nu niets meer van over!

Uit de goeie oude tijd van Hoek van Holland, alle D-treinen stonden klaar voor vertrek; 
De Warschau-Express, De Holland-Scandinavie Express, de Colonia Express e.d., hoe triest ook, maar daar is nu niets meer van over!

De plaatjes zijn vanaf de boot naar Harwich genomen.

De andere kant van de eerste D-trein op de vorige foto.

 

 

Zeer historische unieke foto van een TEE treinstel:

Deze gescande foto uit 1957 die ik heb ontvangen is genomen 
bij het omrijden van een TEE-treinstel te Assen op 10 april 1957.
Op het baanvak Assen - Hoogeveen v.v. werden toen 
snelheidsproefritten gehouden met deze treinstellen. 
Er werden snelheden van 160 Km/h gehaald. 
Alle onbewaakte overwegen op het baanvak werden extra bewaakt 
met personeel van Weg en Werken. 
Foto: Willem de Lange
Hondekop tussen Schiedam en Rotterdam Januari 1982.

1985, Rotterdam noord, bij het Rozenlaanviaduct wachtte ik op een speciale rit met een blauwe engel, toen kwam deze ervoor langsrijden, leuk plaatje van een oude hondekop.

Hondekop tussen Schiedam en Rotterdam Januari 1982.

Hier is de trein dan waar ik op wachtte.

Dit is vlakbij de fabriek waar die ooit gebouwd is!  de Allan trein- en tramfabrieken in Rotterdam. Thans is dit complex de grote werkplaats van de RET 

Hondekop tussen Schiedam en Rotterdam Januari 1982.

Hondekop tussen Schiedam en Rotterdam Januari 1982.

 

 

 

Eén van de D-treinen naar Hoek van Holland, zelfde plek, zelfde tijd.

 

 

 

Tussen Schiedam en Rotterdam Januari 1982. Later op de dag trok de mist op en kwam de intercity van Venlo naar Den Haag voorbij.

Ook tussen Schiedam en Rotterdam met 2x 2200 met olietrein, 1982.

Ook tussen Schiedam en Rotterdam 2x 2200 met olietrein, januari 1982

 

 

 

 

In 1982 had Vlaardingen nog spoorsfeer! Zeker met de mooie oude (toen nog blauwe) 1310 + Holland Scandinavie Express!

 

 

Ik had een blauwe 1300 gezien in de treindienst van Den Haag CS naar Venlo - Keulen, dat betekent dus de tijd in de gaten houden en en een wat later de trein weer opwachten tot deze weer richting den Haag Reed. 

Ik besloot weer eens bij Schiedam Kethel te gaan staan.

Jaar 1982.

 

Dan moet die 1300 ook nog terugkomen?! Dus na een half uurtje weer langs de baan staan met toestel. Geheel onverwacht kwam de lok  eerder dan verwacht, als losse lok uit Den Haag terug!

 

 

 

Dat geeft toch ook een mooi plaatje!

Ik was weer tevreden mens die dag!

 

 

 

 

 

 

 

Dit is de echte voorloper van de Thally's, de Ille de France. 
Deze Franse roestvrijstalen rijtuigen werden heel vroeger door Belgische Diesels getrokken,
in 1982 door Belgische E-loks.

De oude trek-duwtrein naar Antwerpen, bij Schiedam in 1982.

Zie helemaal onderaan de latere trek-duwtrein.

 

 

Voorloper van de Thally's;  Franse rijtuigen met Belgische ex trekduwtreinlok

(Thally's - zie onderaan)

 

 

Zomaar een plaatje van mijn geliefde lokatie Schiedam- Kethel in 1982.

De overweg is er niet meer. Het werd er te gevaarlijk.

 

 

Mooie trein in Den Haag HS, gefotografeerd vanuit een SSN stoomtrein in 1981

(Ik weet niet meer hoe vaak ik heb moeten zeggen dat ik dit plaatje echt niet om die meiden maakte!)

Een er op lijkend station is Haarlem, met een belgische ex trek-duwtreinlok in 1986

(In de verte is de SSN 

65 018 te zien, daarom was ik daar, en dit plaatje was toen zomaar, maar thans ben ik erg blij dat ik 'm geknipt heb!)

 In de boog bij Schiedam, richting Delft rijdt deze 1300 met ICR rijtuigen voorbij in 1984.

 

 

 

 

 

 

 

Typische treinen uit de 'overgangstijd', ....

oud en nieuw ontmoetten elkaar .....

in de 80-er jaren!

Deze versie van de 1100-en was heel erg tijdelijk! Wel al met de lelijke botsneus, maar nog in het mooie blauw! 
Veel van deze blauwe 1100-en werden later toch nog grijs met geel voodat ze buiten dienst gingen. Schiedam 1982.

 

 

Op een zonnige avond in Schiedam in 1983, zomaar een paar foto's van voorbijkomende treinen! Een mooie blauwe 1118, wel al  met lelijke botsneus!

 

 

de 1114 met plan-E rijtuigen in 1986

 

 

Hondekop tussen Schiedam en Rotterdam Januari 1982.

In 1983 reed de 

23 023 weer de treinen naar de Maasvlakte op de wereldhavendagen.

Op Rotterdam-Stadion was er een ontmoeting met de 1117.

 Vlak voor station Schiedam, vanuit Delft rijdt de 1114 met ICR rijtuigen voorbij in 1984.

 Zelfde locatie bij Schiedam, langs het Prinses Beatrixpark,

1984.

 
 

 

 
 
Mooie D-treinen zoals deze begin 90er jaren nog te zien waren.

Foto's ontvangen van René Friebel, gemaakt tijdens zijn Tienertoer 

in Juli / augustus 1991.

D283 (Paris Nord - Amsterdam CS)  in Roosendaal.

 D222,

Wien -  Amsterdam te Arnhem  

Amsterdam CS, de D205 Amsterdam - Rome 

 Venlo juli/aug.1991, lokwissel van de Colonia Express

 Lok 1218 voor de D2329 (Amsterdam - Winterberg - Bad Wildungen)

in Arnhem 

 

NMBS lok 2557 met D-trein Amsterdam-Paris Nord te Leiden.
 

Doorkomst Buurlandtrein
Hannover- Schiphol te Apeldoorn

NMBS Lok 2558 met D1186 (Amsterdam-Ventimiglia) staat op punt van vertrek   

Lok 1613 met D345 (Hoek van Holland)-Berlijn-Bad      Harzburg) verlaat Utrecht CS

Lok 1610 met D216 Austria Express (Klagenfurt- Amsterdam)  Utrecht

Lok 1213 met D1286 (Amsterdam-Port Bou) onder de kap van Amsterdam CS


Lok 1138 + D496 (Basel-Luxemburg-Amsterdam) passeert Utrecht Lunetten


EC 105 Berner Oberland (Amsterdam-Basel-Interlaken Ost) bij binnenkomst te Arnhem


Doorkomst Buurlandtrein
Hannover-Schiphol te Apeldoorn

Nord West Expres bij vertrek uit Schiedam Rotterdam-West


NS Diesels, diverse locaties:

 

Toen de diesel uit Aachen Hbf. naar Nederland ging pruttelen, verstoorde een DB 141 of 151 mijn fotostandpunt! Maar toch nog een gezellig plaatje!

In 1990 reden er gemoderniseerde Allan NS diesels van Heerlen naar Aachen Hbf., daarvoor reden daar DB accutreinen.

Dieseltje bij Kesteren in 1985 nog volop in dienst.

 

Hollands plaatje! In de Betuwe tussen Tiel en Kesteren reden in 1985 nog diesel-tweetjes.

 

Wachtende op de 65 018 bij de Wantijbrug bij Dordrecht pak je de dieseltjes daar ook maar mee op de foto.

Gelukkig maar, afgezien van het lelijke geel zijn het wel mooie treinstellen.

Links weer zo'n sfeervol spoorhuis wat uiteraard natuurlijk weer gesloopt is!

Hier de Wantijbrug zelf.

Hoe landelijk het daar toen nog was, (in 1985), tegenwoordig is de omgeving daar een grote verdwaal-nieuwbouwwijk.

Het lijntje ligt er nog, maar alle (spoor)sfeer is daar nu weg.

De flat stond er weliswaar al, maar dit uitzicht op de polder is nu een grote woonstad tot zover je kan kijken. Ik wil geen "ouwe mopper-opa" zijn, maar "vroegah" wás het daar gewoon mooier!

Zie de SSN pagina voor plaatjes van de stoomtrein daar.

Hondekop tussen Schiedam en Rotterdam Januari 1982.

De SSN reed een rit naar de VSM in 1983. In Kesteren was er een ontmoeting met een reeds gemoderniseerd dieseltje.

 

 

 

 

 

Diversen NS e.a.:

De Ille de France op mijn favoriete lokatie; u raadt het al: Schiedam Kethel!

Jaar 1983

 

 

 

Het wordt eentonig, mijn fotolokatie!!

Toch kwamen op de lijn Schiedam - Delft gewoon veel mooie treinen voorbij. 

En het was vlak bij mijn huis destijds. 

Dus wéér Schiedam Kethel. Hier komt een zooitje mooie oude rijtuigen voorbij!

Op een zonnige avond in Schiedam in 1983, zomaar een paar foto's van voorbijkomende treinen!

 

 

Op een zonnige avond in Schiedam in 1983, zomaar een paar foto's van voorbijkomende treinen! De trekduwtreinlok reed nog, maar de  periode  van de oude trekduwtrein was voorbij.

In 1981 op het bekende station Schiedam Rotterdam-West met de 1225 voor de trein Den Haag CS - Venlo - Keulen

 

De 1102 hier in 1981 op een onbekende lokatie.

 

 

 

Helaas mijn enige plaatje van de E-loks serie 1000,

de 1004, 1005 en 1007  reeds buiten dienst gesteld bij de werkplaats tilburg in 1982.

Voor een stortvloed aan foto's van 1000-en klik op de website van 

Walter Sparreboom

Benelux-treinstel bij Schiedam Ke.....enz.  je weet wel!  1986

 

 

 

Beneluxtreinstel bij emplacement  Feijenoord 1984

 

 

In 1984 stond op station Vlaardingen centrum toevallig deze bruine 2200

Verrassing in Vlaardingen Centrum: het buurtgoederentreintje reed met een bruine 2200! Jaar 1985

 

In 1984 stond op station Vlaardingen centrum toevallig deze bruine 2200

Dit stationnetje had toen veel sfeer, gelukkig is daar nu nog wel wat van over, alleen zijn de mooie oude treinen daar verdwenen.

Bij Barendrecht was dit dubbelsporige landelijke traject, richting europoort, in 1984 nog aan te treffen.

Wachtend op de    65 018 met Wereldhavendagentrein in 1984 kwam deze mooie trein de Maasvlakte op rijden! 2x 2400.

 

3x Vervoermiddel:

Auto (mijn eerste Ford Granada MK1); trein (de 2400-en); Schip (bulk carrier bij de EMO)

Alle drie even mooi??? 

Aangedreven door een verbrandingsmotor resp. een V6, een V12, en........? ........weet ik niet!

De nieuwe seinen deden in 1984 reeds dienst, maar de oude loks reden er nog, Europoort 1984 met bruine 2417.

 

 

Laatste dagen voordat de oude seinen langs de  lijn naar de Europoort gesloopt zijn, op een avond in 1984, bij Pernis met een 2400

 

 

 

 

 

Opgesteld voor de nacht bij de Waalhaven, 1x 2200 en 1x 2400, 1985.

 

Paar nacht-plaatjes met statief bij de Shell - Pernis, trein met 2200, in 1985.

 

Bij de Shell raffinaderij sliepen die nacht 2 sikjes, 1985

 

Op de Botlekbrug met de brommer gestopt om deze trein te fotograferen in de 80er jaren.

 

Sikje op RMO 1984.

 

(Rotterdam Rechter Maasoever)

 

RMO 1984. Een SSN pendeltrein van Depot Spaansepolder naar het emplacement aan de westzeedijk was net voorbij. 

(zie SSN Stoomloks voor meer foto's)

Het 600 bakkie bleef verlaten achter.

 

In 1981 was het bijna afgelopen met de oude rode Blauwe Engelen. Rond Apeldoorn en Zutphen reden ze toen nog. Hier Station Apeldoorn.

Vanaf het VSM perron in Apeldoorn dit twee'tje in 1981.

 

 

Even aan de andere kant kijken, daar zien we de VSM trein met de 80 036

(Meer VSM bij: 

"Diverse Stoomloks")

 

Op het emplacement van Zwolle stonden deze tweetjes, jaar 1981.

 

 

 

Vanaf spoor 1 een enkelwagentreintje, antiek Rotterdams produkt in Apeldoorn.

Apeldoorn, vanaf 

spoor 1. gefotografeerd. 

(dit perron van spoor 1 werd nauwelijks gebruikt).

 

 

Toppunt van spoorsfeertje, machinist en stoke...ehh ik bedoel, conducteur, nog in oude uniformen. Zutphen 1981.

Dit is een gezellig sfeervol Nederlands spoorplaatje. Gemoedelijk wachten de machinist en de conducteur tot ze weer met hun oude bakkie (van Rotterdamse makelij) naar Apeldoorn mogen pruttelen!

Zutphen 1981.

 En nog eentje op het andere perron!

Zutphen 1981.

 

 

 

Nog nèt voor donker het laatste plaatje van de dag in Winterswijk; Allan treintje in 1981.

 
Hondekop tussen Schiedam en Rotterdam Januari 1982.

Rangeerlokje serie 600 in de Merwehaven in Rotterdam - West. 1983

De spoorwegactiviteit is daar vrijwel verdwenen.

 

600'tje en een sik op het rangeerterrein Waalhaven in 1981

 

 

 

Sfeervol plaatje de andere kant op, nog met de mooie oude beveiliging.

 

 

 

Ter vergelijk: een plaatje van zomer 2006 op dezelfde plek, en daar zien we eigenlijk nog steeds mooie treinen!!

 

 

Verdwenen spoor....

Dit punt ligt even voorbij Nieuwerkerk a/d IJssel richting Gouda

Dit stukje brug is een van de weinige zichtbare overblijfselen van de ceintuurbaan, naar Rotterdam -  Maasstation, wat tegenwoordig nog te zien is. In de 50 er jaren is de lijn gesloopt.

Het blijft boeien dat op de plaats van het huidige tropische zwembad Tropicana een groot treinstation heeft gestaan, het Rotterdamse Maasstation!

Hier, vlak bij Nieuwerkerk a/d IJssel sloot de lijn van het Maasstation richting Utrecht aan op de andere lijn van Rotterdam naar Utrecht, de lijn vanaf station Rotterdam Delftse Poort (Tegenwoordig Rotterdam CS)

Kijk voor meer info naar de website van Hans de Vlaming: "Sporen door Nieuwerkerk"

 

 

   

 

Rotterdam - rondom het luchtspoor - 1986:

Een paar plaatjes van het luchtspoor midden tachtiger jaren in Rotterdam.

Op mijn toen al antieke Berini (ook van Rotterdamse makelij) maakte ik een ritje om wat treinen te fotograferen.

 

 

 

 Op het Noorder-eiland vanaf de nieuwe Willemsbrug-afrit stopte ik daar met m'n brommertje om deze foto te maken. 1986.

 

 

 

 

 

 Zelfde standpunt, wat later op de zomeravond.

 

 

 

 

 

 

 

 De zon was al onder toen ik verderop per Berini- de oude Willems-

spoorbruggen nog  vastlegde met een treintje erop. Op de achtergrond kijkt de drijvende bok "Snip" boven de brug uit.

Bruggen, drijvende bok en treinstel zijn allemaal verdwenen uit het Rotterdamse stads-beeld.

De Berini is er nog, zij het niet meer in mijn bezit. jaar1986.

 

Einde luchtspoor in Rotterdam, 1993

Einde luchtspoor 1993 Rotterdam Einde luchtspoor 1993 Rotterdam Einde luchtspoor 1993 Rotterdam  
Einde luchtspoor 1993 Rotterdam

De schemering nadert.... Ook voor het hele luchtspoor eindigt die dag, maar het luchtspoor zou nooit meer een nieuwe dag mee maken!

 

 

Einde luchtspoor 1993 Rotterdam

Nog één foto van de spoorlijn, ook al is het véél te donker om de trein nog te zien. zo lang mogelijk wilde ik het meemaken! Het was daarna echt allemaal voorbij!

Ook al is de Hef er nog, hier was die nog aangesloten op het spoor!

Einde luchtspoor 1993 Rotterdam

De SSN trein met de 

 01 1075 en de 65 018 (achter) was echt de laatste trein over het spoorwegviaduct in Rotterdam!  Direct na aankost 's avonds laat van deze trein op spoor 1 van Rotterdam CS werd al begonnen met het opbreken van de sporen!

 

 
Zo wás het:

Einde luchtspoor 1993 Rotterdam

De laatste dagen voor het einde van het luchtspoor in Rotterdam.

Ter vergelijk:

Einde luchtspoor 1993 Rotterdam

 maar nèt één of twee weken later, na het opheffen van de treindienst over het luchtspoor is dit de trieste aanblik!

Einde luchtspoor 1993 Rotterdam

Hier is te zien dat alles voorgoed zal verdwijnen

 

 

Einde luchtspoor 1993 Rotterdam

De typische Rotterdamse historische aanblik, de prachtige binnenkomst per trein in Rotterdam.. (toeristen moeten dit ook prachtig gevonden hebben) ...vanuit de trein is er niet meer.

 

 

Nieuwe historische opnamen:

Dankzij de nieuwe methode om negatieven te fotograferen komen er een heleboel oude

foto's vrij die op deze site geplaatst kunnen worden.

Hieronder een eerste greep uit enkele van deze negatieven:

Schiedam noord 1980

 

Toen ook al in Kethel het favoriete plekje. De brug over de Poldervaart 

ca. 1980

   

Afscheidsrit Mat. 46 

Afscheidsrit Mat 46

 

 


Moderne mooie treinen? Bestaan die ook?

Hieronder staan een paar latere foto's van huidige mooie treinen!

Hier is dan die huidige  Thally's, waarvan veel voorgangers hierboven staan afgebeeld. Alleen mooie treinen op deze site, en de Thally's hoort daar zeker bij!

 

 

De latere trek-duwtrein mag zeker ook een mooie trein genoemd worden! September 2006 Rotterdam Centraal

 

   

Schiedam verlaten...

Een nieuwe baan, nieuwe uitdaging in de mooiste provincie van ons land zorgde in 2009 voor een verandering voor mij wat betreft het fotograferen van treinen.

Ik fotografeerde al niet meer zoveel treinen, maar in Friesland dacht ik minder tegen te komen op het gebied van treinenhistorie.....

Verbazing alom dat het tegendeel waar was!

Spoorzoeken in Franeker! - 2009

Bij mijn verkennnigs-fietstochten in mijn nieuwe woonplaats Franeker stuitte ik al snel op een oude spoorbrug, ver van de bestaande spoorlijn.

Wat blijkt na wat Googelen: Dit zijn de restanten van de vroegere lokaalspoorweg naar Minnertsga en Stiens.

Dit lijntje is vóór de tweede wereldoorlog al opgebroken.

http://www.mooietreinen.nl/1 NS treinen/Tzumarum-aug-09.jpg

 

En er is nog meer!
In het nabijgelegen Tzumarum staat het oude station nog.
Er is een mini-openluchtmuseum omheen gebouwd wat herinnert  aan de oude spoorweg.

Het gebouw is in gebruik als kantoor.

 

En er zijn nóg meer boeiende sporen-restanten in noord-west Friesland,  zoals in Wijnaldum, Stiens etc. etc.

Zie hier de info over deze en andere oude spoorlijntjes in noorwest Friesland op www.railromantiek.nl.

 

De aller, allerlaatste mogelijkheid!

Geheel onverwacht heb ik bij Soest zuid op 19 oktober 2009, al lang na de officiële afscheidsrit tóch nog een Plan T (no. 528) kunnen fotograferen.  Jarenlang heb ik de treinstellen als "veel te gewoon dus geen mooie trein" geminacht.  Nu is dit vierwagenstel ineens historisch materieel!!

   

Amsterdam - Westelijk Havengebied.

 

Onderweg van Schiedam naar Franeker even van de A10 af, stoppen bij de sporen in A-dam West, waar ik een mooie DDR V100 kon fotograferen in de winter-namiddagzon. 

17 januari 2010

 

Amersfoort

 

Op een rustige zondag kan je mooie treinen fotograferen zonder mensen erbij. ......

 

 

....en had ik het geluk de enige nog in originele dienstzijnde 2200 te fotograferen (weliswaar een

"panic shot", maar toch wel gelukt).

Amersfoort 24 januari 2010